€ 469
72 maanden
VOLKSWAGEN ID.3
De ene hybride is de andere niet. Van mild hybride over ‘zelfladende’ hybride tot plug-in hybride, van een handvol watturen tot tientallen kWh: de verschillen zijn aanzienlijk en ze hebben een grote impact op de kostprijs, de CO2-uitstoot en de fiscaliteit.
Het resultaat van deze elektrische hulp? Een daling van het verbruik met zo’n 5 à 10%. De meest performante mild hybride systemen werken aan een spanning van 48 volt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de VW Golf, de Seat Leon en de Skoda Octavia met eTSI-motor. De meer ‘basic’ versies doen het met 12 V of 24 V. Eigenlijk kun je deze vorm van hybride beschouwen als een geëvolueerd start-stopsysteemHet resultaat van deze elektrische hulp? Een daling van het verbruik met zo’n 5 à 10%. De meest performante mild hybride systemen werken aan een spanning van 48 volt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de VW Golf, de Seat Leon en de Skoda Octavia met eTSI-motor. De meer ‘basic’ versies doen het met 12 V of 24 V. Eigenlijk kun je deze vorm van hybride beschouwen als een geëvolueerd start-stopsysteemHet resultaat van deze elektrische hulp? Een daling van het verbruik met zo’n 5 à 10%. De meest performante mild hybride systemen werken aan een spanning van 48 volt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de VW Golf, de Seat Leon en de Skoda Octavia met eTSI-motor. De meer ‘basic’ versies doen het met 12 V of 24 V. Eigenlijk kun je deze vorm van hybride beschouwen als een geëvolueerd start-stopsysteem
Aan de basis is dit een klassieke verbrandingsmotor waaraan een kleine batterij is toegevoegd. Daarin kan de energie worden opgeslagen die gerecupereerd wordt tijdens het vertragen, maar slechts in beperkte mate. Via een starter-alternator wordt die energie bij het vertrekken en accelereren gebruikt om de verbrandingsmotor bij te staan. Dit type hybride kan niet zuiver elektrisch rijden.
Het resultaat van deze elektrische hulp? Een daling van het verbruik met zo’n 5 à 10%. De meest performante mild hybride systemen werken aan een spanning van 48 volt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de VW Golf, de Seat Leon en de Skoda Octavia met eTSI-motor. De meer ‘basic’ versies doen het met 12 V of 24 V. Eigenlijk kun je deze vorm van hybride beschouwen als een geëvolueerd start-stopsysteem.
Toyota, Lexus, Ford, Kia, Hyundai en Renault bieden full hybrides aan, ook wel “zelfladende” hybrides genoemd. Hierbij drijft de verbrandingsmotor de wielen aan samen met of los van de elektromotor. De batterij bevat 1 à 2 kWh en wordt opgeladen door de recuperatie van energie die vrijkomt bij het vertragen, net als bij een mild hybrid, of door de verbrandingsmotor, die als generator kan werken.
Dit type hybride kan tot enkele kilometers zuiver elektrisch rijden. Hij is vooral geschikt voor in en rond de stad, waar hij zijn batterij kan bijladen tijdens het veelvuldige vertragen. Full hybrides zijn geen sportieve auto’s, ook hal hebben ze soms behoorlijk wat pk’s. Ze laten zich van hun beste kan zien als je er relaxt mee rijdt. In dat geval kunnen ze het verbruik drukken met 20 tot 35%.
Als technisch meest geavanceerde oplossing is de plug-in meteen ook de duurste hybride. De gewone motor wordt bijgestaan door een krachtige elektromotor, die gevoed wordt door een flinke batterij. De capaciteit daarvan bedraagt gemiddeld zo’n 13 kWh, maar er zijn vandaag plug-in hybride SUV’s op de markt die 20 kWh en meer bieden. De werking van de PHEV is voor een stuk vergelijkbaar met die van een full hybride. Het grote verschil is dat je de batterij kunt – en moet – opladen aan het stroomnet. Dat gebeurt aan een gewoon stopcontact (niet echt aan te raden) of aan een wallbox. Ook publieke laadpalen kunnen gebruikt worden.Afhankelijk van hun batterijgrootte kunnen plug-inhybrides 35 tot 80 kilometer zuiver elektrisch rijden. Wanneer je een PHEV echter niet oplaadt, verbruikt zo’n auto door het veel hogere gewicht (te wijten aan de batterijen) beduidend meer dan zijn evenknie met enkel een verbrandingsmotorAls technisch meest geavanceerde oplossing is de plug-in meteen ook de duurste hybride. De gewone motor wordt bijgestaan door een krachtige elektromotor, die gevoed wordt door een flinke batterij. De capaciteit daarvan bedraagt gemiddeld zo’n 13 kWh, maar er zijn vandaag plug-in hybride SUV’s op de markt die 20 kWh en meer bieden. De werking van de PHEV is voor een stuk vergelijkbaar met die van een full hybride. Het grote verschil is dat je de batterij kunt – en moet – opladen aan het stroomnet. Dat gebeurt aan een gewoon stopcontact (niet echt aan te raden) of aan een wallbox. Ook publieke laadpalen kunnen gebruikt worden.Afhankelijk van hun batterijgrootte kunnen plug-inhybrides 35 tot 80 kilometer zuiver elektrisch rijden. Wanneer je een PHEV echter niet oplaadt, verbruikt zo’n auto door het veel hogere gewicht (te wijten aan de batterijen) beduidend meer dan zijn evenknie met enkel een verbrandingsmotor
LIZY heeft doorlopend diverse hybrides in de aanbieding, van plug-in hybride cross-overs tot grote hybride SUV’s, van Audi tot Volvo. Je ontdekt het aanbod hier.