€ 469
72 maanden
VOLKSWAGEN ID.3
Duurzame mobiliteit is de jongste jaren het onderwerp van veel discussie. Om verandering te bewerkstelligen moeten zowel particuliere als zakelijke rijders een inspanning leveren. Daarom hebben de diverse overheden een aantal hervormingen doorgevoerd met betrekking tot nieuwe bedrijfsvoertuigen. Vanaf 2026 zullen bijvoorbeeld alleen nog elektrische bedrijfsauto's fiscaal voordelig zijn.
Dit is wat je erover moet weten. We geven je ook wat tips over de modellen die het overwegen waard zijn.
Om bedrijven aan te moedigen om elektrisch te gaan rijden, zullen auto’s met een verbrandingsmotor - al dan niet hybride - niet langer fiscaal aftrekbaar zijn als je ze vanaf 2026 aanschaft. Om te blijven genieten van belastingvoordelen mogen auto’s helemaal geen kooldioxide uitstoten. Sinds 2021 heeft deze beslissing een grote impact op wagenparken. De verkoop van elektrische modellen is in België in een jaar tijd bijna verdubbeld en het zijn met name de bedrijfsauto’s die voor deze verandering zorgen.
Dat is niet meer dan logisch: de fiscale regels rond elektrische bedrijfswagens zijn duidelijk een strategische keuze. Als je je wagenpark wilt vernieuwen en wilt profiteren van een maximale fiscale aftrekbaarheid, dan is dit het moment!
De maximale aftrekbaarheid voor auto's met verbrandingsmotor aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 zal geleidelijk dalen tot 0% in 2028. Niet-elektrische auto’s die vanaf 2026 worden aangeschaft, zijn sowieso niet meer fiscaal aftrekbaar.
Kies je wél voor een elektrische bedrijfswagen, dan maak je aanspraak op een aftrekbaarheid van:
Het VAA voor elektrische auto’s is ook erg voordelig. Het voordeel van alle aard dat je als werknemer geniet, houdt immers rekening met de CO2-uitstoot van je voertuig. De berekening van het VAA voor deze modellen is net als voor echte plug-inhybrides vrij eenvoudig:
De leeftijdscoëfficiënt neemt af naarmate het voertuig veroudert. Je start met het getal 1 en elke 12 maanden gaat er 0,06 van af. Na 60 maanden zit je aan 0,7, het minimum voor de berekening.
Conclusie: een tweedehands elektrische auto in leasing is een bijzonder verstandige keuze, omdat de leeftijdscoëfficiënt al na een paar jaar stagneert op het laagste niveau. Ook de 4% voor elektrische auto's is zeer aantrekkelijk in vergelijking met de coëfficiënten voor diesel of benzine. Wie rekent, zal het beamen!
Neem bijvoorbeeld een auto die 6 maanden geleden voor het eerst werd ingeschreven, een cataloguswaarde had van €50.000, op diesel rijdt en 120g CO2/km uitstoot. Vandaag bedraagt het VAA ongeveer €4.628,52. Voor een voertuig dat evenveel kostte, even oud is maar elektrisch wordt aangedreven, zou het VAA op ongeveer €1.714,32 neerkomen.
Goed om te weten: het minimum-VAA voor 2024 is €1.600.
Het begint allemaal bij de keuze voor een elektrische auto. Maar hem gemakkelijk en comfortabel kunnen opladen is natuurlijk net zo belangrijk. Daarom voorziet de overheid in fiscale steun voor werkgevers die oplaadpunten installeren.
Als je ze voor 31 augustus 2024 installeert, kun je de kosten 150% aftrekken - niet alleen de hardware, maar ook de installatie zelf. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je echter aan een aantal criteria voldoen. Zo moeten de laadpalen niet alleen nieuw zijn, maar ook intelligent en publiek toegankelijk zijn, zowel tijdens als buiten de werkuren.
Het eerste waar je meestal op let bij de keuze van een elektrische bedrijfswagen is de prijs. In dit opzicht is een tweedehands leasing een heel goed idee: je bespaart tot wel 20% ten opzichte van een nieuwe auto. Maar dat is nog niet alles! Het rijbereik is ook belangrijk, wil je je kunnen verplaatsen zonder al te veel beperkingen. Eens dat dit criterium is afgevinkt, houdt niets je nog tegen om jezelf te verwennen met modellen die topprestaties, een aangename rijervaring, design en technologie combineren.
We hebben speciaal voor jou een selectie gemaakt van interessante elektrische bedrijfswagens.
We schreven het al, het elektrische bereik is belangrijk, zeker voor wie dagelijks behoorlijk wat kilometers moet afleggen. In dat opzicht is de Audi Q4 e-tron een aanbevelingswaardige premium SUV, want tussen twee laadbeurten kan hij meer dan 500 km afleggen volgens de normcyclus. Compact, comfortabel en uiterst aangenaam: deze auto komt tegemoet aan al je wensen.
Onze Audi Q4 e-tron leasewagens
De Volkswagen ID.3 behoort tot de populairste elektrische auto’s op de markt. Dat hoeft niet te verbazen: hij is ook interessant qua leaseprijs, des te meer als tweedehandsauto! Met zijn respectabele rijbereik, moderne ontwerp en compacte formaat doet hij wat hij moet doen, voor minder dan €500 per maand!
Onze Volkswagen ID.3 leasewagens
In het segment van de premium auto’s is Tesla uitgegroeid tot de benchmark. Ligt een nieuwe elektrische auto niet binnen de mogelijkheden? Kijk dan zeker naar onze tweedehands Model 3's, die zowel efficiënt als betaalbaar zijn. Ontdek ze snel!
Onze Tesla Model 3 leasewagens
Wil je weten wat onze favoriete elektrische modellen voor 2024 zijn? Klik dan hier! 👇
Onze beste elektrische auto's voor 2024
Door de veranderende fiscale regels en milieuvereisten besluiten steeds meer bedrijven om hun wagenpark onder de loep te nemen. En omdat we weten wat er op het spel staat, zijn we er om je te begeleiden! Of je nu een deel van je wagenpark of je hele vloot wilt vervangen, wij kunnen je helpen om de elektrische bedrijfswagens te kiezen die het beste bij je behoeften en budget passen.
Sterker nog. Zodra je jouw favoriete, scherp geprijsde en goed uitgeruste modellen hebt gekozen, leveren we ze binnen 3 weken. Neem vandaag nog contact met ons op!