Terug
blog

Fake of echte plug-in hybride? Een verschil dat kan tellen 🔋

🔋 Fake of echte plug-in hybride? Een verschil dat kan tellen

Plug-in hybrides hebben de zeilen in de wind. Of toch: degene die fiscaal aantrekkelijk zijn. Hoe zit het eigenlijk met het verschil tussen ‘fake’ en ‘echt’? En waar moet je op letten als je een auto kiest?

Dat plug-in hybrides verkopen als zoete broodjes in ons land, hoeft niet te verbazen. Ze worden vandaag aangeboden door zowat alle merken – van Audi over BMW, Mercedes en Skoda tot Volkswagen – en bestaan in alle formaten. Niet alleen de aankoop, maar ook de leasing van hybride wagens nam in 2020 een hoge vlucht. Bedrijven en hun werknemers zijn meer dan ooit begaan met duurzaamheid en ze worden in hun groene engagement ondersteund door diverse fiscale stimuli.

Of je nu een break, een berline, een grote of kleine SUV least of aankoopt, het voertuig moet voldoen aan twee voorwaarden om als fiscaal gunstige (“echte”) hybride beschouwd te worden. Ten eerste mag de CO2-uitstoot niet meer dan 50 g/km bedragen. Ten tweede moet het aantal kWh van de aandrijfbatterij per 100 kg voertuiggewicht groter zijn dan 0,45.

Is aan beide criteria voldaan, dan zijn alle voertuigkosten – van afschrijving en brandstof over onderhoud en banden tot verzekering en bijstand – aftrekbaar voor een percentage dat varieert tussen 95 en 100%, naargelang van de CO2-uitstoot. In het andere geval is er sprake van een fake hybride en wordt voor de fiscale aftrekbaarheid – en ook voor het voordeel van alle aard – gekeken naar de CO2-uitstoot van het conventionele model waarvan de plug-in hybride variant is afgeleid. Bestaat dat niet, dan wordt de CO2-uitstoot vermenigvuldigd met 2,5.

👀 Opletten met opties

De Audi Q5 plug-in hybride, bijvoorbeeld, stoot officieel 46 g/km CO2 uit. Zijn batterij is 14,1 kWh groot en het voertuig weegt 2.105 kg. De verhouding tussen beide levert het getal 0,67 op, wat meer is dan de vereiste 0,45. De fiscale aftrekbaarheid bedraagt hier 98,15%.

De Volvo XC90 T8 Twin Engine modeljaar 2020 heeft wel een voldoende grote batterij, maar valt in sommige gevallen alsnog in de categorie der fake hybrides – met name als hij is uitgerust met de optionele 21- of 22-duimers, die de auto over de 50 g/km-drempel heen duwen. Er bestaat een conventionele benzineversie (B6 AWD), dus wordt voor de plug-inhybride met de grotere banden de CO2-uitstoot van die B6 gehanteerd. Die bedraagt 174 g/km, waardoor de fiscale aftrekbaarheid terugvalt op slechts 50%. 

Inderdaad, het is opletten met optionele uitrusting die een invloed heeft op het brandstofverbruik van de auto, omdat ze het gewicht, de rolweerstand, de stroomlijn en/of het stroomverbruik beïnvloeden. Denk aan brede banden (zoals in het voorgenoemde voorbeeld), maar ook een glazen schuifdak, een sportpakket, een trekhaak, enzovoort. Deze opmerking geldt dan vooral voor auto’s met een CO2-uitstoot die aan de basis al met de 50 g/km-grens flirt.  

💰 Gunstige verkeersbelasting

Tot slot nog een woordje over de BIV en verkeersbelasting. Wil je een hybride auto leasen, dan wordt hij ingeschreven door de leasemaatschappij en worden de voertuig belastingen berekend op basis van de motorinhoud en het vermogen. 

De CO2-uitstoot heeft in dit geval geen impact. Anders is het wanneer je de auto op naam van je eigen bedrijf of als zelfstandige inschrijft in Vlaanderen. Daar geldt tot eind december 2020 een vrijstelling voor echte plug-in hybrides – je betaalt dus nul euro belasting op verkeerstelling en nul euro verkeersbelasting dit jaar.

Vanaf 2021 vervalt die vrijstelling, maar dat betekent daarom niet dat plug-inhybrides plots niet meer interessant zouden zijn. Door hun lage uitstoot betaal je vanaf 2021 in de meeste gevallen slechts enkele tientallen euro’s aan BIV en 200 à 300 euro per jaar aan verkeersbelasting. 

Ook tweedehands hybrides blijven overigens aantrekkelijk voor zover ze niet als fake bestempeld worden door de fiscus. Een ex lease auto kopen – of opnieuw leasen – kan een goede zaak zijn voor wie snel een auto wil en op zoek is naar een goede verhouding prijs-kwaliteit.