FAQ

Hoe werkt Lizy?

  • Hoe gebeurt de levering?
    • Wij zorgen ervoor dat de wagen uiterlijk 3 weken na het tekenen van het contract bij jou op kantoor geleverd kan worden. Op dat moment nemen we graag de tijd om al je vragen te beantwoorden en alle opties van je wagen te demonstreren. Wij rekenen hiervoor een uurtje uit, maar vinden het ook prima om je sneller alleen te laten met je nieuwe droomwagen als je dat wenst.

  • Waarom least Lizy alleen voordelige stock - en tweedehandswagens?
    • Kiezen voor kwaliteitsvolle tweedehandswagens was voor Lizy een no-brainer. Deze wagens zijn goedkoper om te leasen, wat onze leasingcontracten toegankelijk maakt voor KMO’s en zelfstandigen, én extra budget overlaat voor aanvullende mobiliteitsoplossingen. Het zorgt er ook voor dat we je meer flexibiliteit kunnen bieden: omdat we steeds iemand anders blij kunnen maken met jouw wagen, vinden we het prima om kortere contracten af te sluiten als dat jou beter past.

      Natuurlijk zorgen we ervoor dat je met het leasen van onze tweedehandswagens nooit aan kwaliteit inboet: al onze auto’s zijn jonge tweedehandsexemplaren, en dus net zo goed als nieuw. Alle wagens worden ook op meer dan 100 punten gecontroleerd door een specialist, zodat je je nergens zorgen om moet maken.

  • Wat is niet inbegrepen in mijn leasecontract?
    • Bij operationele leasing (leasing zonder aankoopoptie) zijn alle gebruikskosten inbegrepen, behalve de brandstof en eventuele verkeersboetes, al hopen we dat je die kunt vermijden.

      In het geval van renting (leasing met aankoopoptie) zijn de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse rijtaks niet inbegrepen. Deze moet je dus nog zelf betalen.

  • Hoe werkt de samenwerking met onze leasing partners?
    • De leasingdeals die aangeboden worden op onze website worden verzorgd door onze leasingpartners. Momenteel werken wij samen met D'Ieteren Lease, KBC Autolease en Leasys.

      Als je een wagen kiest bij Lizy, zal je definitieve contract afgesloten worden met één van onze leasingpartners. Dankzij hun jarenlange ervaring en expertise in leasing kan je op beide oren slapen.

      Dankzij onze partners kan je steeds terecht bij de officiële garages van het door jou gekozen merk. Zo weet je zeker dat je wagen wordt nagekeken door specialisten ter zake, en dat eventuele vervangingen gebeuren met officiële onderdelen. Bovendien verloopt de facturatie rechtstreeks tussen de garage en onze leasingpartner, zodat jij zelf niets moet betalen. Als je bijvoorbeeld met een Volkswagen Golf rijdt, kan je terecht bij een VW dealer bij jou in de buurt.

  • Kan ik een testrit maken?
    • Helaas kunnen we je geen testrit aanbieden met de wagen, maar we hebben alle wagens zo goed mogelijk op foto gezet, zodat je de binnen- en buitenkant in detail kan bekijken. Elke wagen wordt bovendien voor levering door een specialist op meer dan 100 punten gecontroleerd en hersteld indien nodig. Zo ben je zeker dat jouw wagen in topstaat geleverd wordt.

      Heb je nog een vraag over een wagen of een bepaalde optie, dan kan je ons altijd contacteren voor bijkomende informatie.

  • Hoe verloopt het proces?
    • De eerste stap is om online jouw offerte aan te vragen. Nadat je je droomwagen hebt gevonden, hoef je alleen nog de gewenste looptijd en het aantal km's per jaar aan te geven en in enkele kliks ontvang je de offerte rechstreeks in jouw mailbox.

      Indien je voor de gekozen wagen graag een leasingcontract wenst, kan je de offerte digitaal onderteken en brengen wij je in contact met onze leasingpartner. Zij nemen de administratieve afhandeling en de kredietcontrole voor hun rekening. Hierna contacteren wij je om samen een leveringsdatum af te spreken. Uiteraard staan we bij Lizy gedurende het volledige proces ter beschikking om al jouw vragen te beantwoorden.

  • Wat is er inbegrepen in mijn leasecontract?
    • De volgende zaken zijn allemaal inbegrepen in de maandelijkse prijs van een leasingcontract via Lizy:

      * Huurprijs
      * Onderhoudsbeurten en mechanische herstellingen
      * Bestuurders-, burgerlijke aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering
      * Dekking materiële schade
      * Vervanging van banden
      * Winter-/zomerbanden wissel of All-Season banden
      * Vervangwagen bij immobilisatie van meer dan 24 uur
      * Europese pechverhelping

      Bij operationele leasing (leasing zonder aankoopoptie) zijn ook de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse rijtaks inbegrepen. Wanneer je voor financiële renting (leasing met aankoopoptie) kiest, moet je deze nog apart betalen.

  • Wat als de auto op de website niet in perfecte staat lijkt? 
    • Geen paniek, de wagens die op de foto’s staan zijn nog niet hersteld. Onmiddellijk na je bestelling wordt de wagen onder handen genomen door een specialist en gecontroleerd op meer dan 100 punten. Indien nodig, worden alle nodige herstellingen uitgevoerd om de wagen in top staat bij jou af te leveren. 

  • Welke formules biedt Lizy?
    • Bij Lizy kan je kiezen tussen operationele leasing (verhuur op lange termijn) en financiële renting.

      Bij operationele leasing betaal je een maandelijkse huurprijs om van de wagen gebruik te mogen maken. De wagen blijft gedurende de hele looptijd van het contract eigendom van het leasingbedrijf, en op het einde van het contract zul je de wagen opnieuw moeten inleveren.

      Bij een financiële renting volgt na de huurperiode een aankoopoptie. Op het einde van het contract kan je dan eigenaar van de wagen worden, tegen betaling van een vooraf overeengekomen bedrag. Hierdoor komt operationele leasing meestal goedkoper uit dan renting, maar bij renting kan je de wagen wel overnemen.

      Op boekhoudkundig vlak staan beide opties gelijk. De maandelijkse huurgelden worden als kosten beschouwd en komen dus niet op je schuldbalans terecht. Je kredietcapaciteit blijft dus intact.

  • Wie kan een wagen nemen bij Lizy?
    • Bij Lizy kan je een leasingcontract aangaan indien je over een actief Belgisch BTW-nummer beschikt. Wij kunnen dus geen contract afsluiten met particulieren. Indien je BTW-nummer nog niet aangemaakt of actief is, zul je dus ook nog even moeten wachten voor je op de website een offerte kan aanvragen.

  • Waarom zijn niet alle automerken beschikbaar?
    • De wagens op onze website zijn eigendom van onze leasingpartners. Momenteel werken wij samen met D'Ieteren Lease, KBC Autolease en Leasys. Dankzij onze partners bieden wij maar liefst 9 verschillende automerken aan. Op termijn zal dit aanbod steeds verder uitgebreid worden om nog beter aan de vraag te voldoen.

  • Kan ik bij Lizy een korte termijn wagen nemen?
    • De minimumduur van onze contracten bedraagt 12 maanden, maar elk contract kan mits een vergoeding vroeger opgezegd worden. Deze vergoeding verschilt van contract tot contract, dus je mailt best even naar je leasingpartner voor meer info.

Probleem met de auto

  • Wat doe ik bij pech of ongeval?
    • In geval van pech of ongeval waarbij je niet meer met de wagen kan rijden, kan je de wegbijstand van onze leasingpartner contacteren. Deze dienst is bereikbaar 24u/24, 7 dagen op 7, waar je je ook bevindt in Europa. Dit nummer vind je terug in het bestuurdersmapje in het handschoenenkastje. Dit bevat alle boorddocumenten van de wagen en alle contactnummers die je bij pech of ongeval nodig hebt.

      Bij een ongeval mag je ook zeker niet vergeten om een aangifte in te vullen en de verzekering van de leasingmaatschappij op de hoogte te brengen.

  • Wanneer krijg ik een vervangwagen?
    • Indien het langer duurt dan 24u om je wagen terug mobiel te krijgen, krijg je een vervangvoertuig via onze leasing partner D'Ieteren Lease. Je concessiehouder zorgt voor de levering of de reservatie van een vervangwagen, dus geef hem/haar gerust een seintje. Let wel, bij een onderhoud aan het voertuig beschik je niet over een vervangwagen.

Verzekering

  • Wat is inbegrepen in de verzekering?
    • Dankzij de verzekering inbegrepen in de maandelijkse huurprijs ben je volledig gedekt. Deze omvat namelijk:

      - Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering: deze is wettelijk verplicht in België en vergoedt schade aan derden en inzittenden.
      - Rechtsbijstandverzekering: wanneer iemand anders verantwoordelijk is voor een verkeersongeluk of schade aan je wagen, zorgt jouw verzekering ervoor dat je vergoed wordt door deze persoon. Indien je strafrechtelijk vervolgd wordt, zullen je belangen voor de rechtbank verdedigd worden.
      - Bestuurdersverzekering: Beschermt je in geval van verwondingen wanneer je zelf in fout was.
      - Materiële schade: Vergoedt alle schade aan jouw wagen.

  • Wie mag met de wagen rijden?
    • Per wagen kan er 1 hoofdbestuurder aangeduid worden, maar iedere persoon met een geldig rijbewijs mag met de auto rijden. Dit betekent dus dat leden van je familie ook gebruik kunnen maken van de wagen, ongeacht hun leeftijd. Zelfs je zoon of dochter kan met zijn of haar tijdelijk rijbewijs de baan op. Maar houd er wel rekening mee dat bij ongeval of schade de aansprakelijkheid steeds bij de hoofdbestuurder ligt; dit zal dus op zijn of haar schadeverleden een impact hebben.

Herstellingen, onderhoud en bandenwissel

  • Hoe gebeurt het onderhoud of herstellingen aan mijn auto?
    • Controles, onderhoud en alle mechanische herstellingen verbonden aan een normaal gebruik van de wagen kan je laten uitvoeren bij een garage of dealer naar keuze die gespecialiseerd is in het merk van je wagen. Als jij bijvoorbeeld een Volkswagen kiest bij Lizy, kun je terecht bij alle officiële Volkswagen-garages in België. Zo weet je zeker dat je wagen wordt nagekeken door specialisten ter zake, en dat eventuele vervangingen gebeuren met officiële onderdelen. De facturatie verloopt rechtstreeks tussen de garage en onze leasingpartner, zodat jij zelf niets moet betalen.

      Je kan heel eenvoudig jouw dichtst bijzijnde erkende concessiehouder terugvinden op de officiële website van het merk van je wagen.

  • Hoeveel banden zijn er in mijn contract?
    • Het aantal banden in jouw contract is afhankelijk van het gekozen aantal km per jaar en de looptijd. Het exacte aantal vind je onder de bijzondere voorwaarden in je contract. De banden worden vervangen bij een erkende concessiehouder of een bandencentrale. De minimaal verplichte diepte van het brandprofiel bedraagt 1.6 mm. Zijn de groeven in je banden verder afgesleten dan dat, dan is het tijd om de banden te vervangen.

      Als blijkt dat je meer banden hebt gebruikt dan in jouw contract was voorzien, worden de extra banden later in rekening gebracht.

  • Hoe gebeurt de bandenwissel?
    • In jouw leasingcontract is de wissel van zomer- naar winterbanden (en omgekeerd) inbegrepen.

      Neem contact op met je dichtstbijzijnde erkende garage om over te schakelen op winterbanden. Vermeld je nummerplaat en de naam van de lease partner op je contract. De garage bestelt dan je winterkit en maakt een afspraak voor het installeren van je winterbanden. Vergeet niet dat je zomerbanden vanaf dan worden opgeslagen bij deze dealer. We raden je daarom aan een garage bij jou in de buurt of bij je werkplek te kiezen.

      Indien je wagen bij levering van All-season banden is voorzien, zal er geen seizoenwisseling plaatsvinden, maar worden jouw banden gewoon vervangen bij slijtage.

      Je kan heel eenvoudig jouw dichtsbijzijnde erkende concessiehouder terugvinden op de officiële website van het merk van jouw wagen.

Contract

  • Wat als ik meer of minder kilometers rij dan voorzien?
    • De maandelijkse prijs van je leasingcontract wordt onder andere bepaald door het aantal kilometers dat je met je wagen rijdt. Dat kan natuurlijk variëren in de praktijk. Je maakt op voorhand een inschatting en gaat een contract aan voor de relevante kilometerbundel. Op het einde van jouw contract vindt een kilometerafrekening plaats.

      Als blijkt dat je minder kilometers hebt gereden dan contractueel voorzien was, ontvang je een creditnota. Heb je meer gereden? Dan ontvang je een factuur voor de extra gereden kilometers.

      Het is wel aangeraden om je kilometers zo juist mogelijk in te schatten. Indien je minstens 10% meer rijdt dan verwacht, kan de leasingmaatschappij jouw contract eenzijdig herrekenen.

      Indien je in de loop van het contract merkt dat jouw reële kilometerstand sterk afwijkt van wat contractueel voorzien werd, kan je ook zelf bij de leasingmaatschappij een herrekening van je contract vragen. Op basis van jouw actuele kilometerstand stellen ze jou dan een aanpassing van het contract voor. Dat zal dan ook gepaard gaan met een wijziging in de maandelijkse huurprijs.

  • Kan ik mijn contract na de levering nog wijzigen?
    • Je kunt op elk moment de parameters en/of de diensten van je contract aanpassen, onder voorbehoud van aanvaarding door onze leasingpartner. Neem hiervoor contact op met je dossierbeheerder bij onze partner, hij/zij zal dan de nieuwe maandelijkse huur berekenen in functie van de gevraagde wijzigingen.
      Het is weliswaar niet mogelijk om van wagen te wisselen in de loop van het contract. Indien je een nieuwe wagen wenst, zal je je huidige contract moeten verbreken en een nieuw contract aanvragen.

  • Wat houdt de kredietcontrole in?
    • Een kredietcontrole is een check van de financiële situatie van je onderneming, die voor het afsluiten van het contract uitgevoerd wordt door een onafhankelijke kredietmaatschappij. Die kijkt naar je financiële activiteiten van de voorbije jaren. Aan de hand van deze gegevens analyseert het bedrijf of je onderneming ‘kredietwaardig’ is - met andere woorden, of de financiële toestand van je bedrijf stabiel genoeg is om een contract aan te gaan voor het maandelijkse bedrag op je offerte. Met deze bevestiging weet onze leasingpartner zeker dat je het afgesproken bedrag maandelijks zal kunnen betalen.

      Om deze kredietcontrole uit te voeren, kan het zijn dat de leasingmaatschappij naar extra financiële informatie vraagt. Maar maak je geen zorgen, wij laten je tijdig weten welke documenten vereist zijn.

  • Wat als ik niet kredietwaardig word bevonden?
    • Als je bedrijf niet kredietwaardig wordt bevonden, probeert D’Ieteren Lease samen met jou op zoek te gaan naar een alternatieve oplossing. Zo kunnen ze bijvoorbeeld met een garantie werken, of een grotere som aanrekenen voor de eerste maand. Hoe dan ook, we doen er alles aan om te zorgen dat jij toch voordelig een wagen kunt leasen met Lizy!

  • Kan ik mijn contract na de levering nog wijzigen?
    • Je kunt op elk moment de parameters en/of de diensten van je contract aanpassen, onder voorbehoud van aanvaarding door onze leasingpartner. Neem hiervoor contact op met je dossierbeheerder bij onze partner, hij/zij zal dan de nieuwe maandelijkse huur berekenen in functie van de gevraagde wijzigingen.
      Het is weliswaar niet mogelijk om van wagen te wisselen in de loop van het contract. Indien je een nieuwe wagen wenst, zal je je huidige contract moeten verbreken en een nieuw contract aanvragen.

  • Wat als ik mijn contract wil opzeggen?
    • Het is op elk moment mogelijk om je contract vroegtijdig te beëindigen. Dit zal wel steeds gepaard gaan met een verbrekingsvergoeding, die door de leasingmaatschappij op dat moment berekend zal worden. Hoeveel deze exact bedraagt, zal afhangen van jouw kilometerstand en hoe lang je contract nog loopt.

      Als je een rentingcontract aangaat, is het ook mogelijk om je contract vroegtijdig af te kopen. De afkoopsom zal op dat moment opnieuw berekend worden door de leasingmaatschappij.

  • Ik ben pas begonnen met mijn eigen zaak. Kan ik een wagen in leasing nemen?
    • Ook als je bedrijfsactiviteit vrij recent is, kan je een leasingcontract aangaan. Om de kredietcontrole uit te voeren, zal onze leasingpartner dan wel een financieel plan en jouw laatste persoonlijk aanslagbiljet willen ontvangen. Het kan ook helpen als je een eerste contract met een klant kunt voorleggen.

  • Moet ik een voorschot betalen?
    • Er is standaard geen voorschot vereist om een wagen te leasen via Lizy. Het kan echter wel dat onze leasingpartner na de kredietcontrole oordeelt dat je bedrijf niet solvabel genoeg is en dat ze extra garanties nodig hebben.

      In dat geval kunnen ze bijvoorbeeld een hogere eerste huurschijf voorstellen. Dit betekent niet dat jouw leasing duurder wordt, aangezien de resterende huurgelden met het voorschot verminderd worden; het biedt de leasingpartner enkel meer zekerheid van jouw betaling.

  • Wat gebeurt er op het einde van het contract?
    • Dit hangt af van de gekozen formule.

      Indien je voor operationele leasing hebt gekozen, zal je de wagen moeten inleveren. Enige tijd voor het einde van jouw contract zal je door het bedrijf MVI gecontacteerd worden om de eindexpertise van jouw wagen te laten uitvoeren. Na de eindexpertise wordt de wagen opgehaald en ontvang je eventueel een eindafrekening mochten er nog beschadigingen aan de wagen zijn.

      Heb je een rentingcontract afgesloten? Dan ontvang je enkele maanden voor het einde van jouw contract een brief van de leasingmaatschappij waarin zij je vragen te bevestigen of je de aankoopoptie wenst op te nemen. Indien je de wagen wenst af te kopen, ontvang je dan op het einde van je contract een factuur voor de contractueel vastgelegde afkoopsom. Is deze betaald, dan ben je de nieuwe eigenaar van de wagen!

      Indien je de aankoopoptie niet wenst op te nemn, zal je de wagen moeten inleveren zoals bij een operationele leasing.

Andere veelgestelde vragen?

  • Kan ik een tankkaart toevoegen aan het contract?
    • Het is zeker mogelijk om een brandstofkaart toe te voegen aan je contract. Van zodra je in contact gesteld bent met onze leasingpartner, kun je rechtstreeks aan hen vragen deze dienst aan je contract toe te voegen.

      De prijzen op onze website houden geen rekening met de toevoeging van een brandstofkaart. Deze extra dienst zal dus een meerkost inhouden. Onze partner kan je inlichten over de verschillende opties en tarieven voor brandstofkaarten.

  • Mag ik zelf accessoires op de wagen monteren?
    • Het is toegestaan om bijkomende accessoires (bv. bestickering) op de wagen te monteren. Indien je een operationele leasing hebt, moet je er wel rekening mee houden dat je de wagen op het einde van het contract in perfecte staat moet inleveren. Dit houdt in dat alle accessoires voor de eindexpertise verwijderd moeten worden zonder de wagen te beschadigen. Schade die hieruit zou voortvloeien, zal op jou verhaald worden.

      Indien je een rentingcontract hebt, gaat men ervan uit dat je de wagen op het einde van het contract afkoopt. Het maakt dus niet uit wat je op de wagen monteert, aangezien je na het contract de nieuwe eigenaar van de wagen wordt. Mocht je toch beslissen de aankoopoptie niet op te nemen, dan gelden dezelfde regels als bij de operationele leasing (zie hierboven).

Contact

  • Email
      • Customer Service: sales@lizy.be of +32 78 48 04 39
      • Samenwerking: partnerships@lizy.be
      • Jobs: jobs@lizy.be
      • Legal: legal@lizy.be
      • Marketing: klaas@lizy.be