Algemene Voorwaarden

Date of last revision: 01/09/2023

Deze algemene voorwaarden (de ‘Algemene Voorwaarden’) vormen, samen met de door jou aanvaarde en ondertekende offerte, de huurovereenkomst die tussen jou en LIZY wordt gesloten en waarin de voorwaarden daarvan worden uiteengezet. Elke verwijzing naar "jou" zal worden opgevat als een verwijzing naar de onderneming waarvan je uitdrukkelijk bevestigt deze rechtsgeldig te vertegenwoordigen of naar "jou" als een natuurlijke persoon die handelt als een "onderneming" (met een ondernemingsnummer).

Deze Algemene Voorwaarden kunnen gemakkelijk geraadpleegd en gedownload worden op de LIZY website. 

De aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden houdt in dat je ook de voorwaarden aanvaardt van onze partners die actief zijn in de diensten die je in het kader van je huurovereenkomst aangeboden worden (verzekering, pechverhelping, onderhoud, herstellingen, carrosserie, banden, brandstofkaarten). Deze voorwaarden kunnen op elk moment op de LIZY website bekeken worden.

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing vanaf 01/09/2023 en vervangen alle vorige algemene voorwaarden.

1. Hoe komt de huurovereenkomst tot stand en welke algemene voorwaarden zijn van toepassing?

1.1 Je kan via www.lizy.be een niet-bindende offerte aanvragen die gebaseerd is op:

  • de wagen die je gekozen hebt;
  • de looptijd van de huurovereenkomst in maanden;
  • het geschatte aantal kilometers per jaar;
  • een aankoopoptie op basis van de aankoopprijs van de wagen bij een overeenkomst voor financiële renting

1.2 Als het je schikt, kan je na het ontvangen van deze offerte de gevraagde documenten uploaden op het platform om verder te gaan met je aanvraag

1.3 Hierna volgt de kredietcontrole om na te gaan of jouw onderneming financieel gezond genoeg is om de voorgestelde huurovereenkomst af te sluiten.

1.4 Daarna onderteken je de definitieve huurovereenkomst.

1.5 De Algemene Voorwaarden (dit document) maken integraal deel uit van de huurovereenkomst, net als de algemene voorwaarden van onze partners die actief zijn in de diensten die je aangeboden worden in het kader van je huurovereenkomst (verzekering, pechverhelping, onderhoud, herstellingen, carrosserie, banden, brandstofkaarten). Deze voorwaarden kunnen op elk moment op de LIZY website bekeken worden.

2. Wanneer begint en eindigt de huurperiode?

2.1 De huurperiode gaat van start zodra je de wagen ontvangen hebt. De levering gebeurt zoals beschreven in artikel 3.

2.2 De huurperiode eindigt op de einddatum zoals bepaald in de huurovereenkomst, ook al heb je minder kilometers gereden dan in het contract geschat werd. Heb je bijvoorbeeld een contract met een huurperiode voor 48 maanden met als startdatum 1 april 2021, dan eindigt de huurperiode op 30 maart 2025. 

3. Hoe gebeurt de levering van de wagen? 

3.1 Nadat je de definitieve huurovereenkomst getekend hebt (zoals beschreven in artikel 1.4) en je wagen klaar staat, neemt LIZY contact op om een afspraak te maken voor de levering van de wagen.

3.2 Je neemt de wagen in ontvangst op een overeengekomen plaats en tijdstip. Dat kan bijvoorbeeld bij je thuis of op kantoor.

3.3 Bij ontvangst, indien je de wagen aanvaardt, teken je het ontvangstbewijs, waardoor je bevestigt dat:

  • de wagen in goede staat is (de wagen functioneert naar behoren, zowel het interieur als exterieur van de wagen is in uitstekende staat en schadevrij); 
  • alle noodzakelijke accessoires aanwezig zijn (bv. documenten, sleutels, laadkabels, …);
  • de wagen overeenstemt met de bestelde wagen;
  • je de wagen onvoorwaardelijk aanvaardt.

3.4 Je bent vanaf dat moment ook verantwoordelijk voor alle meegeleverde documenten.

  • Controleer bij levering zeker of deze documenten aanwezig zijn:
  • kentekenbewijs;
  • onderhoudsboekje (indien niet digitaal);
  • keuringsbewijs;
  • gelijkvormigheidsattest;
  • verzekeringsbewijs.
  • Is er een document dat ontbreekt? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Wij helpen je verder aan een duplicaat. Let wel op, als je tijdens de huurperiode een document verliest en dit leidt tot schade, kosten of waardevermindering, dan ben jij verantwoordelijk voor deze schade, kosten of waardevermindering. Laat de documenten dus liefst veilig in het handschoenenkastje zitten.

3.5 Als de wagen niet op de afgesproken dag geleverd wordt door een fout van LIZY of door overmacht, dan wordt het begin van de huurperiode uitgesteld tot je de wagen effectief in bezit hebt. LIZY kan niet verantwoordelijk gehouden worden indien door overmacht of andere onvoorziene omstandigheden buiten de controle van LIZY de leveringstermijn niet gerespecteerd kan worden

3.6 Indien je de wagen die LIZY je ter beschikking stelt na ondertekening van het contract niet in ontvangst neemt, wordt de huurovereenkomst automatisch beëindigd op jouw kosten acht (8) dagen na de datum waarop je de wagen in ontvangst had moeten nemen, in lijn met de algemene voorwaarden voor vervroegde stopzetting van het contract. In dat geval blijf je gehouden tot betaling van een vergoeding om de volledige schadeloosstelling van LIZY te dekken, met een minimum bedrag van €1000.

3.7 Vanaf de ondertekening van het ontvangstbewijs, zijn alle risico’s en kosten, van welke aard ook, met betrekking tot het bezit, het gebruik en de bewaring van de wagen bij jou. Je bent verantwoordelijk voor de wagen voor de volledige duur van de huurperiode, die begint wanneer je de wagen in bezit neemt en eindigt wanneer LIZY de teruggave van de wagen bevestigt. Je bent verantwoordelijk voor alle passagiers en bestuurders die je toestemming geeft om in te stappen of gebruik te maken van de auto en je verplicht je om ervoor te zorgen dat zij zich aan deze voorwaarden houden.

4. Hoe en wanneer geef ik de wagen terug?

4.1 Dit artikel is niet van toepassing indien je een overeenkomst hebt voor financiële renting, tenzij je het financiële renting contract vervroegd opzegt of besluit om de aankoopoptie niet uit te oefenen.

4.2 Je brengt de wagen terug op de dag dat de huurperiode eindigt (artikel 2.2) of nadat de huurovereenkomst verbroken wordt. In principe ontvang je hiertoe een uitnodiging van LIZY, maar je blijft zelf verantwoordelijk voor de duur van de huurperiode of de verbreking van de huurovereenkomst. Je moet tegelijkertijd ook teruggeven:

  • alle sleutels;
  • alle boorddocumenten (artikel 3.4);
  • alle tankkaarten (indien van toepassing);
  • alle toebehoren (bv. gevarendriehoek, EHBO-kistje, ...);
  • Alle overige accessoires zoals bv. laadkabels (bij een hybride of elektrische wagen);
  • alle niet-originele accessoires (zoals bv. stickers)  worden verwijderd

4.3 Indien een van deze items ontbreekt, zullen we je de kosten voor de vervanging aanrekenen, samen met een administratieve vergoeding van een forfaitair bedrag van € 250.

4.4 De wagen moet in goede en nette staat zijn wanneer je hem terugbrengt. Zo kunnen we controleren of eventuele schade aan de wagen binnen de normale gebruiksschade valt. Hiervoor hanteren we de objectieve richtlijnen van Renta vzw (de ‘Rentanorm’). Deze vind je terug op onze website.

4.5 Indien de expertise onder jou of de bestuurders toezicht wordt gehouden, mag er na de expertise niet meer met de wagen worden gereden. Je blijft verantwoordelijk voor de wagen tot LIZY de wagen is komen ophalen. In deze gevallen verloopt de expertise en de ophaling in twee tijden.

4.6 Je brengt de wagen terug naar de afgesproken locatie op het afgesproken tijdstip.

4.7 Indien de wagen om naar behoren gemotiveerde redenen niet op de met LIZY overeengekomen tijd en plaats wordt ingeleverd, kan LIZY bij wijze van uitzondering toestaan dat het contract binnen de toegestane termijn verder wordt uitgevoerd, mits de financiële voorwaarden worden aangepast met ingang van het einde van het oorspronkelijke contract tussen jou en LIZY.

4.8 Indien de wagen niet op de met LIZY overeengekomen tijd en plaats wordt geretourneerd en onverminderd de mogelijkheid van artikel 4.6, kan je huur in rekening worden gebracht voor elke dag die is aangevangen totdat de wagen aan LIZY is teruggegeven, alsmede extra beheerskosten. Je geeft LIZY of haar gemachtigde uitdrukkelijk toestemming om de wagen terug te (laten) halen van waar deze zich ook bevindt, waarbij de desbetreffende kosten aan jou in rekening worden gebracht op basis van de factuur voor de terugname en de door LIZY gemaakte kosten.

5. Wat moet ik betalen op het einde van de huurovereenkomst? 

5.1 Dit artikel is niet van toepassing indien je een overeenkomst hebt voor financiële renting (met uitzondering van 5.4, 5.5 en 5.6), tenzij je het financiële renting contract vervroegd opzegt of besluit om de aankoopoptie niet uit te oefenen.

5.2 LIZY hanteert de Rentanorm om te bepalen of de eventuele schade aan de wagen binnen de normale gebruiksschade valt. Als dit niet het geval is, moet je alle kosten voor de reparatie van de wagen vergoeden.

5.3 LIZY kan jou ook de kosten van eventuele waardevermindering aanrekenen wanneer het gaat om:

  • schade als gevolg van onzorgvuldig beheer;
  • schade die niet wordt gedekt door de verzekering (omdat ze bijvoorbeeld niet is aangegeven voor het einde van de huurovereenkomst); of
  • schade veroorzaakt door de niet-naleving van deze Algemene Voorwaarden.

5.4 De afrekening van het totaal gereden kilometers kan meer of minder zijn dan vooraf ingeschat werd en bijgevolg kan een toeslag verschuldigd zijn indien de limiet overschreden is, of een vergoeding indien je minder dan voorzien met de wagen hebt gereden. De meer- of minderprijs per gereden kilometer vind je terug op de huurovereenkomst. Indien er sprake is van een vroegtijdige beëindiging van de huurovereenkomst zoals beschreven in artikel 26 van de Algemene Voorwaarden (dit document) dan zullen de totaal gereden kilometers vergeleken worden met het pro rata temporis toegelaten aantal kilometers volgens het contract. Indien deze overschreden worden zal een toeslag verschuldigd zijn.

5.5 Bij financiële renting zal een vergoeding van toepassing zijn indien het aantal gereden kilometers hoger is dan toegelaten volgens de overeenkomst, om de additionele kosten van onderhoud en banden tijdens het contract te dekken. Deze vergoeding is gelijk aan 60% van de meerprijs per gereden kilometer die vermeld wordt op de overeenkomst. Indien de aankoopoptie niet wordt uitgeoefend en er een afwijking is van meer dan 20% op het pro rata temporis toegestaan aantal gereden kilometers, zal een vergoeding aangerekend worden van 120% van de meerprijs per gereden kilometer die vermeld wordt op de overeenkomst.

5.6 Eventuele andere kosten moeten mogelijk nog worden betaald (bv. je laatste brandstofkosten als je een brandstofkaart via LIZY gebruikt). LIZY zal je uiteraard een gedetailleerde lijst van deze kosten bezorgen op het einde van de huurovereenkomst. 

6. Hoe moet ik de wagen gebruiken en wie mag deze besturen? 

6.1 De “gebruikelijke bestuurder” is de persoon die werd aangeduid als bestuurder van de wagen en zo werd doorgegeven aan LIZY bij het ondertekenen van de huurovereenkomst. 

6.2 Je gebruikt de wagen als ‘goede huisvader/-moeder’. Dit betekent onder meer dat je als bestuurder beschikt over een geldig rijbewijs en steeds de wetten en reglementen inzake wegverkeer, vervoer en fiscaliteit volgt. Je bevestigt ook dat je de rij-instructies voor de wagen kent.

6.3 Je biedt de wagen tijdig aan bij de technische controle telkens je daar voor uitgenodigd wordt. 

6.4 Er mag niet worden gerookt in de wagen.

6.5 Elk schadegeval moet je binnen de 48 uur na het ontstaan ervan aan LIZY online melden via www.lizy.be/nl/clients-lizy/damage.

6.6 Wie mag met de wagen rijden?

  • iedereen, zolang de gebruikelijke bestuurder mee in de wagen zit;
  • personen die samenwonen met de gebruikelijke bestuurder;
  • kinderen of gezinsleden van de gebruikelijke bestuurder;
  • collega’s van de gebruikelijke bestuurder.

6.7 Iedereen die met de wagen mag rijden zoals bepaald in art. 6.6 moet uiteraard over een geldig Europees nationaal rijbewijs beschikken. Bovendien moet elke bestuurder voldoen aan alle eisen opgelegd door de verzekeraar van de wagen, die je terugvindt in de verzekeringspolis (beschikbaar op de LIZY website). Voor een bestuurder die deze verplichtingen niet naleeft, aanvaard je als huurovereenkomst ondertekenaar de volledige aansprakelijkheid, dus ook voor een werknemer, collega of kinderen van de gebruikelijke bestuurder die met de wagen rijden. 

7. Waar en waarvoor mag ik de wagen gebruiken? 

7.1 De wagen mag het grondgebied van de Europese Economische Unie (incl. Noorwegen, Liechtenstein en Zwitserland) niet verlaten

7.2 Je kan de wagen gebruiken buiten België, in de Europese Economische Unie (incl. Noorwegen, Liechtenstein en Zwitserland) voor de normale duur van een vakantie of zakenreis, maar enkel indien in de bezochte landen ook het verzekeringsbewijs “Burgerlijke Aansprakelijkheid” geldt. Deze landen vind je terug op je verzekeringsbewijs. 

7.3 Je mag de wagen niet gebruiken of laten gebruiken:

  • voor wedstrijden of races;
  • op het circuit of tolwegen met het karakter van een circuit (bv. de Nürburgring in Duitsland);
  • voor onwettige doeleinden;
  • voor bezoldigd personen- of goederenvervoer (Uber, taxi, car sharing,...);
  • voor rijlessen aan niet-inwonende gezinsleden;
  • voor gebruik dat afwijkt van het normale gebruik volgens de bestemming van de wagen;
  • voor doeleinden in strijd met de verzekeringspolis;
  • door personen onder invloed van drank of verdovende middelen (geneesmiddelen inclusief).

7.4 Indien blijkt dat de wagen toch gebruikt is voor activiteiten in strijd met de Algemene Voorwaarden (dit document), zal er een toeslag aangerekend worden van 10% van de huurgelden (kapitaal en rente) voor de volledige duur van het contract, bovenop de vergoeding voor vervroegde beëindiging van het contract zoals beschreven in artikel 26.3 van de Algemene Voorwaarden (dit document).

8. Mag ik aanpassingen doen aan de wagen?

81. Nee, tenzij je voorafgaande schriftelijke toestemming hebt ontvangen van LIZY. Dit geldt zowel voor uiterlijke als technische wijzigingen, denk aan:

  • trekhaak;
  • reclame belettering;
  • Coyote inbouwen;
  • ...

8.2 Als je na voorafgaande schriftelijke toestemming van LIZY deze wijzigingen aanbrengt, dan zijn de kosten hiervan voor jou. Eens aangebracht zijn deze toebehoren van rechtswege en zonder vergoeding eigendom van LIZY. Indien deze wijzigingen of toebehoren de wagen minder waard maken, dan kan LIZY deze waardevermindering ook aanrekenen.

8.3 Je kan aan LIZY toestemming vragen om een trekhaak te installeren op de wagen (neem hiervoor contact op via care@lizy.be ). Je kan ervoor kiezen om deze kost via een eenmalige factuur te betalen, of om deze te spreiden over de huurovereenkomst. Volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • Na het aanvragen van een offerte bij een van onze partners en na toestemming van LIZY kan je de contractaanpassing goedkeuren en een afspraak maken voor de installatie
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de technische keuring van de trekhaak
  • Indien je de huurovereenkomst vervroegd stopzet en je ervoor hebt gekozen om de kost van de trekhaak gespreid toe te voegen aan de huurovereenkomst, zal het resterende bedrag aangerekend worden aan de klant

8.4 De wijzigingen of toebehoren aangebracht na schriftelijke toestemming van LIZY moeten op jouw verantwoordelijkheid gekeurd worden bij de technische controle (bv. een trekhaak).

8.5 Op het einde van het contract ben je verantwoordelijk om de wagen in te leveren in de staat waarin de wagen aan jou geleverd werd. Alle aanpassingen moeten dus op jouw kosten terug in originele staat gebracht worden, tenzij LIZY zijn akkoord geeft dat een aanpassing niet hersteld hoeft te worden. Indien de wagen teruggebracht wordt met aanpassingen die niet toegestaan zijn door LIZY en die de waarde van de wagen negatief beïnvloeden, dan kan LIZY deze waardevermindering ook aanrekenen.

9. Wie is eigenaar van de wagen? Wat als derden beslag leggen op de wagen? 

9.1 LIZY is de eigenaar van de wagen. Het aangaan en uitvoeren van de huurovereenkomst leidt in geen geval tot de eigendomsoverdracht van de wagen aan jou en je bent verplicht om de wagen aan het einde van de huurperiode in perfecte staat terug te bezorgen aan LIZY tenzij er een aankoopoptie aan je contract is toegevoegd en je deze optie uitoefent. De overdracht van de auto (al dan niet tegen vergoeding), verpanding, uitlening, onderverhuring en elke andere overdracht van rechten zijn ten allen tijde verboden, zelfs voor één dag.

9.2 Wanneer derden het eigendomsrecht van LIZY (dreigen te) schenden, dan breng je deze derden onmiddellijk op de hoogte van het eigendomsrecht van LIZY en tref je de nodige maatregelen om dit eigendomsrecht te vrijwaren.

9.3 Je meldt dit aan LIZY binnen de 24 uur via claims@lizy.be indien een derde (bv. via een gerechtsdeurwaarder) geheel of gedeeltelijk beslag legt of bewarende maatregelen treft voor de wagen.

9.4 Je zal altijd aansprakelijk zijn voor alle kosten en schade in dit verband, tenzij LIZY in fout is.

10. Wie betaalt de boetes die ik oploop? 

10.1 Jij betaalt zelf de verkeersboetes en retributies die verband houden met de wagen. Je bent verantwoordelijk voor alle verkeersovertredingen, boetes, en illegaal gebruik van de wagen en je gaat ermee akkoord LIZY te vrijwaren van enige aansprakelijkheid of enige kosten of schade die daarmee verband houdt.

10.2 Indien je niet de persoon bent die is aangegeven als de gebruikelijke bestuurder van de wagen, zal LIZY de verkeersboetes en retributies die verband houden met de wagen rechtstreeks doorsturen naar de gebruikelijke bestuurder, met dien verstande dat alleen jij verantwoordelijk blijft tegenover LIZY.

10.3 Elke boete of andere kosten in verband met de wagen die je niet tijdig betaalt, zullen door LIZY voor jouw rekening betaald worden en

11. Hoe berekent LIZY het maandelijkse huurbedrag? Kan dit bedrag aangepast worden? 

11.1 Onze huurformules zijn totaalpakketten die  verschillende kosten en diensten kunnen omvatten, waarvan de kost berekend wordt op basis van:

  • de waarde van de gekozen wagen
  • aantal kilometers dat (naar schatting) gereden zal worden gedurende de looptijd van de huurovereenkomst (zie de artikelen 11.2 tot en met 11.5)
  • interestvoet
  • aangeboden diensten (pechverhelping, onderhoud, herstelling, banden)
  • burgerlijke aansprakelijkheid, schade -  en bestuurdersverzekering
  • rechtsbijstandverzekering
  • kosten voor technische keuring (niet van toepassing op financiële renting)
  • verkeersbelasting (niet van toepassing op financiële renting)
  • belasting op inverkeerstelling (BIV, niet van toepassing op financiële renting)

11.2 Om verrassingen op het einde van de huurovereenkomst te vermijden, geef je best een zo nauwkeurig mogelijke schatting op van het aantal kilometers dat je jaarlijks zal rijden.

11.3 Op de huurovereenkomst zelf staat de vergoeding per kilometer die je moet betalen indien je meer rijdt, of die je terugkrijgt als je minder rijdt, dan de oorspronkelijk opgegeven schatting.

11.4 Als het aantal gereden kilometers op eender welk moment meer dan 10% afwijkt van je schatting, kan LIZY het maandelijkse huurbedrag of looptijd tussentijds én met terugwerkende kracht aanpassen (en zal je dus eventueel moeten bijbetalen indien je meer kilometers rijdt). 

11.5 LIZY heeft het recht om op elk moment de exacte kilometerstand van de wagen op te vragen, die je correct en binnen de 3 werkdagen via e-mail moet terugsturen. 

11.6 Je aanvaardt uitdrukkelijk dat het bedrag van de aanvankelijk overeengekomen maandelijkse huur tijdens de looptijd van het contract steeds aangepast kan worden (omhoog of omlaag) indien rentevoeten wijzigen, kosten of lasten van een heffing verhogen of dalen (bv. de verkeersbelasting die daalt) of indien een aanpassing noodzakelijk is als gevolg van een wijziging in de wetgeving.

12. Hoe gebeurt de maandelijkse betaling? 

12.1 Je betaalt het overeengekomen maandelijkse huurbedrag via bankdomiciliëring. Deze domiciliëring is in principe een "Core SDD"-mandaat of, in bepaalde gevallen, een "B2B SDD"-mandaat. Je gaat er ook mee akkoord dat LIZY je kan vragen om een nieuw mandaat te ondertekenen om van een 'Core SDD' mandaat naar een 'B2B SDD' mandaat te gaan.

12.2 De betaling gebeurt in principe op de 23e dag van elke voorafgaande kalendermaand.

12.3 Maandelijkse huurbedragen die slechts voor een deel van een maand verschuldigd zouden zijn, worden pro-rata berekend. 

12.4 Alle andere facturen die je aan LIZY verschuldigd bent, betaal je binnen de 7  dagen.

13. Wat als ik te laat betaal? 

13.1 Een eerste poging tot betaling zal in principe op de 23e van elke voorafgaande kalendermaand worden gedaan. Lukt dit niet, wordt er een e-mail ter herinnering naar je gestuurd en zullen er verdere pogingen ondernomen worden, zowel automatisch als per e-mail of telefoon. Bij falen heeft LIZY geen andere keuze dan je je dossier over te dragen aan een incassobureau en de procedure tot ontbinding van de huurovereenkomst op te starten (zie artikel 26), alsook de terugname van de wagen.

13.2 Anderzijds, ben je dan aan LIZY zonder voorafgaande ingebrekestelling en van rechtswege de volgende bedragen verschuldigd bovenop het verschuldigde bedrag (onverminderd het recht van LIZY om vergoeding van eventueel geleden schade te vorderen):

  • de wettelijke interest en de forfaitaire vergoeding bepaald door de wet van 2 augustus 2002 (betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties), en dit vanaf de vervaldag tot de dag van betaling met dien verstande dat een gedeelte van een maand geldt als een volledige maand; en
  • bij gebreke aan betaling na een eerste betalingsherinnering, een bijkomende forfaitaire vergoeding gelijk aan 15% van het nog onbetaalde bedrag.

14. Enkele basisregels voor onderhoud, reparaties of opvolging van eventuele schade aan de wagen

14.1 In jouw hoedanigheid van houder van de wagen ben je vanaf het moment van aflevering van de wagen, gedurende de gehele looptijd van de huurovereenkomst en tot aan de teruggave van de wagen, jegens iedere derde en jegens LIZY als enige aansprakelijk voor alle lichamelijke, materiële of immateriële schade die direct of indirect door genoemde wagen of tijdens het gebruik daarvan wordt veroorzaakt, door welke oorzaak dan ook, ook indien de schade het gevolg is van een constructie- of montagefout. Evenzo ben je, tot de teruggave van de wagen, als enige verantwoordelijk voor de risico's van beschadiging, diefstal, verlies, gedeeltelijke of volledige vernieling van de wagen, ongeacht de oorzaak, zelfs als dit te wijten is aan onvoorziene omstandigheden of overmacht. Maar sommige gevallen worden natuurlijk gedekt door LIZY of door de verzekering, zoals hieronder nader wordt beschreven.

14.2 Voor onderhoud en reparaties, bandenwissel of ruitreparatie moet je naar een door LIZY erkende werkplaats gaan. De lijst van erkende herstellers in je buurt vind je terug op de LIZY website. 

14.3 Je mag enkele herstellingen laten uitvoeren door een erkende partner van LIZY, die in overleg met ons goedkeuring krijgt om de nodige herstellingen aan je wagen uit te voeren. Zodra LIZY de toestemming heeft gegeven, hoef je de kosten niet zelf voor te schieten: deze worden rechtstreeks door LIZY betaald. Een overzicht van deze partners kan je terugvinden op de website. Je mag geen herstellingen laten uitvoeren door herstellers die geen partner zijn van LIZY. Doe je dit toch, dan loop je het risico om zelf op te draaien voor de gemaakte kosten. 

14.4 Breng je wagen in nette staat en/of op tijd naar de hersteller; zo kan de schade deftig vastgesteld en hersteld worden.

14.5 Moet je in het buitenland kosten maken voor het onderhoud of herstellingen? Dan moet je nog steeds eerst toestemming vragen aan LIZY (dit kan via e-mail). We kunnen je in dit geval dan wel vragen om deze kosten zelf voor te schieten en wij betalen deze terug op 2 voorwaarden;

  • Er wordt een factuur opgemaakt op naam van LIZY SRL, Eugène Flageyplein 18, 1050 Elsene, met vermelding van BTW-nummer BE0747.501.103 en;
  • We vergoeden de kosten slechts voor zover deze vergelijkbaar zijn met de prijzen die voor dergelijke herstellingen in België gevraagd worden (indien dit meer dan 20% hoger is, wordt dit verschil niet terugbetaald).

14.6 Controleer steeds of de schade goed hersteld is, indien niet moet je LIZY hiervan op de hoogte brengen binnen de 24u via een e-mail naar claims@lizy.be.

14.7 In sommige gevallen heb je recht op een vervangwagen: zodra je je herstelde auto hebt opgehaald, moet je de vervangwagen uiteraard in perfecte staat terugbrengen (meer hierover in artikel 23 van deze Algemene Voorwaarden).

14.8 Indien aan alle in deze Algemene Voorwaarden gestelde voorwaarden is voldaan, zal LIZY deze kosten vergoeden binnen de grenzen en met inachtneming van de uitzonderingen die hieronder worden toegelicht. Indien je je daarentegen niet houdt aan de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en in het bijzonder de artikelen 14 en volgende, dan zul je de kosten van de gevraagde reparaties zelf moeten dragen, tenzij je kunt aantonen dat je door nood of overmacht niet in staat was om aan deze bepalingen te voldoen (je was bijvoorbeeld niet in staat om LIZY's toestemming tijdig te vragen om een reden die buiten jouw macht ligt).

15. Wie draagt de kosten van reparaties en onderhoud? 

15.1 Bij normaal gebruik van de wagen vallen volgende kosten onder onderhoud en herstellingen die LIZY draagt:

  • herstellingskosten;
  • onderhoudskosten;
  • kosten voor het tussentijds bijvullen van olie;
  • kosten voor het vervangen van onderdelen, banden, smeermiddelen en koelvloeistof.

15.2 De kosten die hieronder staan vermeld, zijn echter nooit ten laste van LIZY:

  • kosten van herstellingen die nodig zijn:
  • door gebrek aan onderhoud omdat normen van de constructeur, onderhoudsboekje of richtlijnen van LIZY (bv. wanneer je de boordcomputer negeert en niet tijdig op onderhoud gaat) niet gevolgd worden;
  • als gevolg van een ongeval (in de gevallen beschreven in artikel 17 komt de verzekering echter tussenbeide);
  • In verband met accessoires die niet inbegrepen zijn in de huurovereenkomst (bijvoorbeeld een trekhaak die achteraf geplaatst is);
  • na gebruik van brandstof of additieven die niet zijn voorgeschreven of toegelaten door de constructeur of importeur (bv. wanneer je per ongeluk benzine tankt bij een dieselwagen en er schade is aan de motor);
  • door nalatigheid of onvoorzichtigheid van de bestuurder;
  • omwille van technische veranderingen aan de wagen (bv. chiptuning);
  • AdBlue bijvulling;  
  • kosten van herstelling of onderhoud omdat de verplichtingen van deze Algemene Voorwaarden (en in het bijzonder de artikelen 14, 15 en 16) niet zijn nageleefd;
  • kosten voor het wegwerken van geluiden die de wagen maakt (zelfs wanneer dit het gevolg is van normale slijtage);
  • kosten veroorzaakt door goederen die met de wagen vervoerd werden (bv. krassen in het interieur);
  • alle overige kosten zoals parking, brandstof, car wash, etc. 

15.3 Je controleert zelf de staat van de banden en zorgt ervoor dat ze aan de wettelijke voorschriften voldoen. Indien ze vervangen moeten worden, maak je een afspraak bij een door LIZY erkende bandencentrale en bied je de wagen aan.

15.4 Bij uitzonderlijk uitgebreide onderhouds- of herstellingswerken kan LIZY eenzijdig beslissen om de huurovereenkomst stop te zetten. Je bent dan geen verbrekingsvergoeding verschuldigd maar enkel een afrekening van de kilometers die je meer of minder hebt gereden. 

15.5 Wat als de wagen of een onderdeel ervan schade heeft geleden door abnormaal gebruik?

  • Dan wordt er een technisch verslag opgemaakt door een onafhankelijke expert op vraag van LIZY.
  • Indien in dit verslag de oorzaak bij de bestuurder gelegd wordt, dan zal LIZY je hierover inlichten en zul je de kosten voor herstel zelf moeten dragen.

16. Zomer- of all-season banden?

16.1 Je wagen wordt standaard op zomer - of winterbanden geleverd. Deze kunnen op verzoek gewisseld worden voor all-season banden. Deze all-season banden zijn geschikt om het hele jaar door veilig de baan op te gaan.

16.2 Na de wissel naar all-season banden (inbegrepen in het contract) heb je recht op 2 nieuwe all-season banden per gereden 25.000 km. Alle banden buiten deze regeling zullen als extra aangerekend worden. 

17. Oeps, ik heb schade aan mijn wagen. Wie gaat dat betalen? 

17.1 De wagen kan geheel of gedeeltelijk tenietgaan door diefstal, ongeval, hagel en dergelijke. In dat geval ben je hiervoor gedekt onder de volgende omstandigheden en zal de verzekeraar de schade aan LIZY vergoeden als er geen sprake is van bedrog, opzet of grove fout en als je de schadeclaim correct indient (we leggen je hieronder in artikel 18 uit hoe je dat precies doet). Als de verzekeraar niet tussenkomt, zal je deze schade zelf moeten vergoeden.

17.2 Wanneer de omniumverzekering tussenkomt, zal er steeds een vrijstelling (‘franchise’) betaald worden zoals bepaald in artikel 20. 

17.3 De volgende types schade aan de wagen worden gedekt door de omniumverzekering:

  • Schade aan de wagen door aanrijding met een andere wagen bij eigen fout of hindernis op de openbare weg (inclusief dieren);
  • Schade aan de wagen door brand, ontploffing, blikseminslag of kortsluiting;
  • Schade aan de wagen door inbraak, vandalisme, diefstal van de wagen of pogingen daartoe;
  • Schade aan de wagen door slechte staat van het wegdek, brug of gebouw;
  • Schade aan de wagen door natuurgeweld zoals storm- en hagelschade, lawine, grondverzakking, overstroming, vallende stenen, …;
  • Glasbreuk;
  • Een volledig overzicht van de dekkingen en uitsluitingen vind je in de verzekeringspolis Eigen Schade, beschikbaar op onze website. Deze polisvoorwaarden hebben steeds voorrang op de informatie zoals opgenomen in dit artikel. 

17.4 Wat als de wagen niet meer te herstellen valt (total-loss)?

  • Naast de hierboven vermelde principes zal de verzekeraar in dit geval een wagendeskundige aanstellen die zal beslissen of de wagen al dan niet volledig total-loss is (deze beslissing is bindend voor beide partijen).
  • Je bezorgt zo snel mogelijk het proces verbaal en andere officiële documentatie van de autoriteiten aan LIZY
  • In dat geval wordt de huurovereenkomst van rechtswege ontbonden op de datum van het ongeval, je moet dus je huurbedrag pro-rata betalen tot die datum van de ontbinding (datum van het ongeval)
  • Je levert alle boorddocumenten en sleutels die bij de wagen horen bij LIZY in via aangetekende zending binnen de 3 werkdagen na de mededeling van de beslissing door de wagendeskundige.

18. Hoe doe ik een aangifte in geval van schade, diefstal of verlies? 

18.1 Hoe geef ik een schadegeval correct aan?

  • Binnen de 48 uur aan via www.lizy.be/nl/clients-lizy/damage
  • Via deze link stuur je ook het volledig ingevulde Europees Schadeformulier door.
  • Je omschrijft in je e-mail zo volledig mogelijk de waargebeurde feiten van het voorval.
  • Je doet aangifte bij de bevoegde instanties (politie) voor elke parkeerschade, vandalisme, (poging tot) inbraak of elk ongeluk en vermeld in je e-mail naar LIZY het PV-nummer en de naam van de bevoegde overheid (bv. Politiezone Gent).

18.2 Hoe geef ik (poging tot) diefstal aan? 

  • Doe binnen de 24u nadat de diefstal vastgesteld is aangifte bij de lokale politie.
  • Je dient tevens klacht in tegen de daders, ook als deze onbekend zijn.
  • Je mailt binnen de 48 uur na de ontdekking van de diefstal het proces-verbaal en de klacht naar claims@lizy.be.
  • Je omschrijft in je e-mail zo volledig mogelijk de waargebeurde feiten van het voorval.
  • Deed de diefstal zich voor in het buitenland? Dan moet je bovenop de aangifte in het buitenland ook in België aangifte doen binnen de 24u na thuiskomst. 
  • Tenslotte bezorg je de sleutels en boorddocumenten indien deze nog in jouw bezit zijn aan LIZY via aangetekende zending, opnieuw binnen 3 werkdagen na ontdekking van de diefstal. 

18.3 Hoe geef ik een verlies van sleutels, nummerplaten of boorddocumenten aan? 

  • Doe aangifte bij LIZY en bij de politie binnen de 48 uur na de ontdekking via www.lizy.be/nl/clients-lizy/damage.
  • Is de nummerplaat weg? Stuur ook deel 1 van het kentekenbewijs (in het handschoenenkastje) via aangetekend schrijven naar LIZY, samen met de aangifte van de diefstal. 

18.4 Wat als ik laattijdige of onvolledige aangifte doe?

  • Dan kan LIZY van rechtswege beslissen dat de dekking vervalt en je zelf verantwoordelijk bent voor de kosten. Doe dus zeker op tijd aangifte.

19. De aangifte is correct gebeurd, wat nu? 

19.1 Verzamel onmiddellijk alle nuttige bewijselementen zoals foto’s, attesten, getuigenverklaringen, etc. om de bevoegde overheidsinstanties en LIZY te helpen bij het onderzoek naar de oorzaak en vaststelling van de schade, diefstal of verlies. 

19.2 Je verleent je volledige medewerking voor de vaststelling van de schade, diefstal of verlies en beantwoordt de verdere vragen van de bevoegde instanties en LIZY. 

19.3 Indien nodig neem je alle maatregelen om toenemende schade te vermijden of in ieder geval te beperken (je laat bijvoorbeeld de wagen geen nacht op de pechstrook staan na een ongeval).

19.4 Je onderneemt niets waardoor het voor LIZY moeilijker of zelfs onmogelijk wordt om de schade terug te vorderen op de aansprakelijke derden.

19.5 Je geeft nooit toe dat je aansprakelijk bent voor de schade. Ook een minnelijke schikking mag je niet voorstellen of beloven - je mag enkel de feiten weergeven zoals ze gebeurd zijn, zonder enige schuldbekentenis.

19.6 In geval van diefstal van de wagen:

  • Indien de wagen niet wordt teruggevonden binnen de 30 dagen na de diefstal wordt de huurovereenkomst van rechtswege beëindigd vanaf de datum van de diefstal. We zoeken in dat geval samen een oplossing om je snel terug de baan op te krijgen;
  • Als de wagen wél wordt teruggevonden binnen de 30 dagen, dan loopt de huurovereenkomst gewoon verder zoals oorspronkelijk overeengekomen;
  • Als blijkt dat de diefstal van de wagen gefaciliteerd werd door ernstige nalatigheid van de bestuurder heeft LIZY het recht om de geleden schade te verhalen op de huurder. De huurder blijft verantwoordelijk voor het betalen van het huurbedrag alsook bijkomende kosten gerelateerd aan de diefstal, ook in het geval dat de wagen wordt teruggevonden maar omwille van juridische omstandigheden niet onmiddellijk ter beschikking wordt gesteld van de huurder.

19.7 Wat als je tegen de bepalingen in dit artikel zondigt? Dan kan LIZY of haar verzekeraar beslissen dat de dekking vervalt, en zal je zelf moeten opdraaien voor de kosten.

20. Wat zijn de beperkingen binnen de verzekering eigen schade? 

20.1 Vrijstelling (de ‘franchise’)

  • Deze vrijstelling wordt door jou gedragen. Zij wordt eenmaal per schadegeval aangerekend voor alle schade die uit dat schadegeval voortvloeit.
  • Het bedrag van deze vrijstelling eigen risico staat vermeld op de huurovereenkomst.
  • Wanneer er een tegenpartij is en deze in fout is, maar zijn/haar fout betwist, zal je alsnog de vrijstelling betalen. Zodra de expertise bevestigt dat de tegenpartij in fout is, wordt deze vrijstelling teruggestort. Indien toch blijkt dat jij in fout was, blijft de  vrijstelling ingehouden. 

20.2 Sommige kosten zal je steeds zelf moeten dragen:

  • Verlies van sleutels, boorddocumenten of nummerplaten waarvan een duplicaat gemaakt moet worden.
  • Herstellingen aan toebehoren of accessoires die buiten de huurovereenkomst vallen (bijvoorbeeld een trekhaak die je achteraf hebt laten plaatsen).

20.3 Andere uitsluitingen zijn terug te vinden in de verzekeringspolis die je kan terugvinden op onze website. Je erkent dat je deze verzekeringspolis hebt gelezen en ermee akkoord gaat.

21. Ben ik gedekt via een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid, via een verzekering Eigen Schade, via een Bestuurdersverzekering en een Rechtsbijstandsverzekering?  

21.1 De huurovereenkomst voorziet de verplichte verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid, een verzekering Eigen Schade, een Bestuurdersverzekering en een Rechtsbijstandverzekering via een door LIZY aangestelde partner.

21.2 Je kan de voorwaarden van de verzekeringspolissen van deze drie verzekeringen terugvinden op onze website. Je erkent dat je de verzekeringspolis Burgerlijke Aansprakelijkheid, de verzekeringspolis Bestuurdersverzekering en de verzekeringspolis Rechtsbijstand hebt gelezen en ermee akkoord gaat.

22. Tankkaarten en brandstofverbruik

22.1 Indien gewenst kan je via LIZY een tankkaart aanvragen

22.2 LIZY zal de kosten (actuele verbruik en eventuele administratieve kosten) verbonden aan het gebruik van deze kaart maandelijks aan jou factureren. Zo krijg je in maand X+1 de afrekening voor het gebruik van de kaart in maand X, dus bijvoorbeeld in februari zal je betalen voor het gebruik van de kaart in januari.

22.3 Voor sommige services buiten het normale gebruik van de tankkaart worden door de kaartprovider extra kosten aangerekend bovenop de kosten van het actuele verbruik. Deze worden steeds op voorhand meegedeeld en kunnen ook teruggevonden worden in de algemene voorwaarden van de provider, terug te vinden op de website.

22.4 Je bent als enige verantwoordelijk voor het gebruik van de brandstofkaart. In geval van verlies of diefstal dien je LIZY onmiddellijk op de hoogte te brengen via e-mail op care@lizy.be om de kaart te blokkeren. Tijdens het weekend neem je hiervoor best contact op met +32 2 508 9211. De schrapping van de kaart zal actief zijn binnen een termijn van 24 uur. Elk brandstofverbruik tijdens deze periode blijft voor jouw rekening.

22.5 De algemene voorwaarden van de kaartleverancier kan je terugvinden op de website van LIZY. Je erkent dat je deze gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat. 

23. Vervangwagen of aanloopwagen 

23.1 De huurovereenkomst voorziet in een vervangwagen indien jouw wagen meer dan 24 uur geïmmobiliseerd is, voor maximum 5 dagen. 

23.2 Eenmaal de wagen hersteld is, laat dan onmiddellijk aan LIZY weten dat de vervangwagen weer beschikbaar is en breng deze onmiddellijk en in perfecte staat terug. Als je dit nalaat te doen, dan zal LIZY deze extra dagen aanrekenen tegen het verhuurtarief dat op dat ogenblik geldt en eventuele schade aan deze wagen in rekening brengen.

23.3 In afwachting van de levering van een wagen kan LIZY je een aanloopwagen ter beschikking stellen via onze partner. Dit kan volgens een extra voordelig tarief dat LIZY voor jou onderhandeld heeft. 

23.4 Je erkent dat je de gebruiksvoorwaarden van de aanbieder van de vervang - of aanloopwagen die je kan terugvinden op onze website hebt gelezen en ermee akkoord gaat. 

23.5 Alle bepalingen van deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op vervangwagens en aanloopwagens. 

24. Wat in geval van poolwagens?

24.1 Een poolwagen is een wagen die ter beschikking wordt gesteld van meerdere werknemers van een bedrijf.

24.2 Indien jouw wagen gebruikt zal worden als poolwagen dient je dit aan te geven tijdens het aanvragen van de huurovereenkomst of via e-mail aan care@lizy.be indien je een wagen tijdens het contract zou willen inzetten als poolwagen. Doe je dit niet, dan kan LIZY de huurovereenkomst opzeggen zoals beschreven in artikel 26 van de Algemene Voorwaarden (dit document).

24.3 Het bedrijf is verantwoordelijk voor de aanstelling van een hoofdbestuurder van de poolwagen die wordt beschouwd als de “gebruikelijk bestuurder” van de wagen zoals beschreven in artikel 6 van de Algemene Voorwaarden (dit document). 

24.4 De hoofdbestuurder is verantwoordelijk voor het bijhouden van een logboek waarin wordt bijgehouden wie wanneer de poolwagen gebruikt. Dit logboek moet op verzoek beschikbaar worden gesteld aan de verhuurder.

24.5 Indien er schade aan de poolwagen is, de poolwagen betrokken is bij een ongeval of indien er verkeersovertredingen begaan worden met de wagen zal het logboek gebruikt worden om te bepalen wie op dat moment de bestuurder was van de wagen. Deze bestuurder zal verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele financiële en juridische gevolgen (bijvoorbeeld het betalen van de boetes, vrijstelling voor de verzekering, …), in lijn met de verantwoordelijkheid van de hoofdbestuurder zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden (dit document).

24.6 Wanneer er onduidelijkheid is over wie de bestuurder van de poolwagen was op een bepaald tijdstip zal de hoofdbestuurder beschouwd worden als de bestuurder van de poolwagen op dat ogenblik en ook verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele financiële of juridische gevolgen.

24.7 In geval van bekeuringen of andere officiële documenten gericht aan de bestuurder die ontvangen worden door LIZY zal LIZY deze steeds bezorgen aan de hoofdbestuurder. De hoofdbestuurder is dan verantwoordelijk om deze te bezorgen aan de relevante bestuurder van het voertuig.

24.8 Al de algemene voorwaarden zoals beschreven in dit document en die van toepassing zijn op de huurovereenkomsten van LIZY bv zijn ook van toepassing op poolwagens.

25. Pech onderweg? 

25.1 Geen probleem, er is steeds VAB Pechverhelping voorzien in de huurovereenkomst. Je kan ze bereiken op het nummer +32 78 48 44 27. 

25.2 De volgende kosten zijn echter niet in de huurovereenkomst inbegrepen en zullen dus steeds als extra kosten worden aangerekend:

  • wanneer je de vervangwagen langer dan de voorgeschreven 5 dagen gebruikt;
  • Prijs van wisselstukken of materiaal;
  • Bergingsoperaties en/of kraanwerk;
  • Slepen in opdracht van de politie of overheid;
  • FAST-interventies of interventies op locaties waar alleen erkende pechhulpdiensten interventies mogen uitvoeren (bijvoorbeeld op tolwegen in het buitenland);
  • brandstof en schade aan de vervangwagen.

26. Wanneer is er sprake van vroegtijdige beëindiging van de huurovereenkomst?

26.1 De huurovereenkomst zal, mits betekening van een ingebrekestelling maar zonder tussenkomst van een rechtbank, onmiddellijk worden opgezegd indien een inbreuk op de huurovereenkomst (met inbegrip van deze Algemene Voorwaarden) niet binnen de tien (10) dagen na verzending van de ingebrekestelling wordt opgeheven, in geval van het zich voordoen van een van de volgende gebeurtenissen:

  • niet-betaling van een factuur of verzekeringspremie op de vervaldag;
  • niet-nakoming door u van uw verplichtingen uit hoofde van de huurovereenkomst (met inbegrip van deze voorwaarden) of het verzekeringscontract;
  • en vermindering van de door jou geboden garanties en zekerheden.

26.2 De huurovereenkomst wordt onmiddellijk, zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, opgezegd in geval van stopzetting van de activiteit, en in het algemeen, in geval van wijziging van kwaliteit of vorm, liquidatie, faillissement of aanzienlijke financiële moeilijkheden. Je bent verplicht LIZY onmiddellijk te informeren wanneer een dergelijk geval zich voordoet; zo niet, dan ben je aansprakelijk voor de schade die LIZY daardoor lijdt.

26.3 In geval van beëindiging van deze huurovereenkomst om een van de redenen genoemd in dit artikel, ben je gehouden aan LIZY alle openstaande facturen te betalen en, op forfaitaire basis, een bedrag gelijk aan 30% van de resterende huurbedragen alsook 30% van het resterende voorschot dat evenredig over de loopduur van de overeenkomst wordt gespreid (indien je een voorschot hebt betaald). Je stemt er uitdrukkelijk mee in dat LIZY of een door LIZY ingeschakelde derde de wagen in geval van beëindiging van de overeenkomst op jouw kosten ophaalt, waar deze zich ook bevindt.

26.4 Dezelfde vergoeding is verschuldigd indien de wagen voor het einde van de huurovereenkomst wordt teruggegeven, op om het even welk ogenblik en om het even welke reden, als tegenprestatie voor het recht dat je aldus wordt verleend om de huurovereenkomst op te zeggen voor het verstrijken ervan.

26.5 Indien er een voorschot betaald is bij het afsluiten van de huurovereenkomst zal in geval van vroegtijdige beëindiging het resterende bedrag van dit voorschot terugbetaald worden, verminderd met 30% voor de vergoeding voor vroegtijdige beëindiging en eventuele openstaande facturen.

27. Bijzondere bepalingen voor financiële renting

27.1 Financiële renting is enkel mogelijk voor huurovereenkomsten vanaf 36 maanden.

27.2 Indien je kiest voor financiële renting zal LIZY de wagen inschrijven op naam van jouw onderneming. Het zal hiervoor de gegevens gebruiken die terug te vinden zijn in de kruispuntbank van ondernemingen op basis van jouw BTW nummer.

27.3 De aankoopoptie waarin de huurovereenkomst voorziet bij financiële renting, kan alleen worden uitgeoefend op voorwaarde dat je voldoet aan alle verplichtingen die voortvloeien uit de huurovereenkomst en alle andere overeenkomsten tussen jou en LIZY. De aankoopoptie heeft een betalingstermijn van 10 dagen vanaf de facturatiedatum.

27.4 Je moet ten vroegste twee maanden en ten laatste 2 weken voor het einde van de huurovereenkomst schriftelijk aan LIZY aangeven of je de aankoopoptie wel of niet wenst uit te oefenen.

27.5 Als de aankoopoptie niet wordt uitgeoefend op de vervaldatum van het contract, moet het voertuig aan LIZY worden terugbezorgd zoals beschreven in artikel 4 en 5 van de Algemene Voorwaarden (dit document). LIZY kan het voertuig dan voor eigen rekening verkopen of verhuren. Als de gerealiseerde netto prijs niet voldoende is om de aankoopoptie te dekken, zal je een vergoeding moeten betalen die gelijk is aan het verschil tussen de aankoopoptie en de netto gerealiseerde prijs, ongeacht eventuele andere verschuldigde bedragen.

27.6 Indien je niets laat weten aan LIZY en je brengt het voertuig niet terug zoals aangegeven in artikel 4 en 5 van de Algemene Voorwaarden (dit document), behoudt LIZY zich het recht om om de aankoopoptie automatisch te factureren 10 dagen na het einde van het contract.

27.7 Het voertuig blijft steeds eigendom van LIZY tot de volledige betaling van de aankoopoptie, vermeerderd met de eventueel verschuldigde belastingen en lasten. De eigendom van de wagen wordt enkel overgedragen indien je de aankoopoptie volledig betaald hebt en je aan alle verplichtingen hebt voldaan die voortvloeien uit de huurovereenkomsten tussen jou en LIZY (e.g. geen openstaande facturen, …).

28. Bijzondere bepalingen voor elektrische laadpalen

28.1 Tenzij anders vermeld in dit artikel zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing voor elektrische laadpalen.

28.2 Indien je gekozen hebt voor een elektrische laadpaal bij je huurovereenkomst zijn de volgende zaken inbegrepen:

  • De hardware (inclusief 1 laadkaart voor gebruik van de laadpaal)
  • Een standaard installatie:
  • Een technische audit (via online vragenlijst, indien hieruit blijkt dat meer informatie nodig is kan er een fysieke audit volgen);
  • Graafwerken tot 2 meter diep;
  • Doorboring van 1 muur en bekabeling tot een lengte van 15 meter; (elektriciteit en data) tussen de elektrische laadpaal en de zekeringkast;
  • Aanpassingen aan de zekeringkast (differentieel, elektronische beveiligingsapparatuur); 
  • Installatie van de elektrische laadpaal;
  • Vereiste wettelijke certificering voor de elektrische laadpaal (AREI/RGEI)
  • Een volledige servicepakket gedurende de loop van de huurovereenkomst:
  • Connected services die toelaten om het verbruik te monitoren met split billing indien dit compatibel is met uw elektrische laadpaal
  • Dynamic load balancing indien een digitale meter aanwezig is

28.3 Volgende zaken zijn nooit inbegrepen in de overeenkomst:

  • De kosten voor het elektriciteitsverbruik
  • Bijkomende opties voor de elektrische laadpaal (zoals bv. langere laadkabels, covers voor de elektrische laadpalen, extra laadkaarten, …)
  • Kosten voor complexe installaties (extra zekeringkast, langere bekabeling, connectivity hardware, extra graafwerken, …)
  • Extra kosten voor de activatie van load balancing indien er geen smart meter aanwezig is
  • Alle andere kosten die niet vermeld zijn in artikel 28.2

28.4 De laadkaart en het servicepakket zijn diensten die worden uitgevoerd door de partner voor laadinfrastructuur, niet door LIZY

28.5 Indien er toch zaken zijn die buiten de voornoemde standaard installatie en het servicepakket vallen worden deze steeds eerst via een offerte aan de klant voorgelegd. Indien deze offerte door u geaccepteerd wordt, moeten deze kosten ten laatste 30 dagen na factuurdatum betaald worden en kan de installatie niet meer geannuleerd worden. De installatie zal in dat geval pas uitgevoerd worden na validatie van de offerte. Indien u niet akkoord gaat met de offerte kan u ervoor kiezen om uw laadpaal kosteloos te annuleren.

28.6 U bent zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de noodzakelijke goedkeuringen van syndicus of eigenaar van het vastgoed voor het installeren van de laadpaal. Indien u de offerte goedkeurt maar niet over de nodige goedkeuringen beschikt zullen alle kosten vermeld op de offerte steeds ten laste van u zijn. U zal tevens een brandverzekering bij een gereputeerde verzekeringsonderneming afsluiten waarbij de elektrische laadpaal in de verzekeringsdekking is opgenomen.

28.7 U kan zelf kiezen wie er gebruik kan maken van de elektrische laadpaal. U bent ten allen tijde verantwoordelijk voor het betalen van alle facturen gerelateerd aan de elektrische laadpaal, ongeacht van wie de gebruikers zijn. Er kan in samenspraak met onze partner voor laadinfrastructuur beslist worden wie toegang heeft tot de laadpaal, dit kan ook nog steeds gewijzigd worden tijdens het contract. Er zijn 3 mogelijke gebruiksformules:

  • Het gebruik van de laadpaal is gelimiteerd door laadkaarten
  • Iedereen die toegang heeft tot de locatie van de elektrische laadpaal kan deze gebruiken
  • U registreert de laadpaal als een semi-publiek laadpunt (in dit geval kunnen mensen met een laadkaart van een andere provider ook laden, de facturatie wordt dan via split-billing correct doorgegeven)

28.8 U zal de elektrische laadpaal enkel gebruiken overeenkomstig de instructies van de leverancier en/of installateur.

28.9 LIZY blijft steeds de eigenaar van de elektrische laadpaal tijdens de looptijd van de overeenkomst en tot alle facturen gerelateerd aan de overeenkomst betaald zijn. Wanneer aan de voorwaarden voldaan is zal het eigendom van de elektrische laadpaal overgedragen worden, u kan dan zelf een contract afsluiten voor een nieuw servicepakket met onze partner voor laadinfrastructuur.

28.10 Vanaf de plaatsing van de elektrische laadpaal draagt u alle risico’s in verband met en bent u aansprakelijk voor diefstal en beschadiging aan de elektrische laadpaal. LIZY draagt vanaf de plaatsing van de elektrische laadpaal de garantie over de elektrische laadpaal verstrekt door onze partner voor laadinfrastructuur over aan u. In geval van een geschil met onze partner in verband met een defect dat onder de garantie over de elektrische laadpaal zou vallen, zal LIZY redelijkerwijze haalbare stappen ondernemen om te bemiddelen met partner voor laadinfrastructuur met betrekking tot de herstelling van de elektrische laadpaal.

28.11 Indien u wenst, kan u de overeenkomst voor uw elektrische laadpaal vervroegd stopzetten. Naast de voorwaarden voor het vervroegd stopzetten van de overeenkomst van uw wagen vermeld in de Algemene Voorwaarden, zijn volgende bijkomende voorwaarden van toepassing:

  • U kan ervoor kiezen om de elektrische laadpaal te behouden. In dit geval betaalt u 85% van het resterende huurbedrag, het servicepakket in de overeenkomst wordt onmiddellijk stopgezet met een opzegtermijn van 1 maand en u kan zelf een contract afsluiten voor een nieuw servicepakket met onze partner voor laadinfrastructuur.
  • Indien u de laadpaal niet wenst te behouden geldt het volgende:
  • U betaalt 70% van het resterende huurbedrag en een vaste administratiekost van €500, het servicepakket wordt stopgezet met een opzegtermijn van 1 maand
  • U maakt zelf een afspraak met onze partner voor laadinfrastructuur voor de de-installatie van de elektrische laadpaal op uw kosten

28.12 Bij problemen met de elektrische laadpaal kan je steeds terecht bij onze partner door een online ticket te creëren, de contactinformatie kan je terugvinden op onze website.

28.13 U zal LIZY vrijwaren voor alle aanspraken of vorderingen van derden die tegen haar worden ingesteld met betrekking tot of die voortvloeien uit de eigendom, het bezit of het gebruik, zowel door u als door derden, van de elektrische laadpaal, tenzij de oorzaak te wijten is aan een opzettelijke fout van LIZY.

28.14 Lizy kan bovendien op geen enkele wijze contractueel of buitencontractueel aansprakelijk gesteld worden met betrekking tot de elektrische laadpaal, behalve voor haar eigen opzettelijke fout.

29. Overige bepalingen

29.1 LIZY kan alle kosten voor de uitoefening en het behoud van haar rechten op jou als huurder verhalen. Deze kosten betaal je op het eerste verzoek van LIZY. Dit gaat bijvoorbeeld over kosten voor incasso en kosten voor gerechtelijke procedures.

29.2 De afstand van rechten of verplichtingen door een partij is alleen mogelijk bij uitdrukkelijke, schriftelijke overeenkomst. Je mag geen rechten of verplichtingen uit de huurovereenkomst overdragen aan een andere partij of persoon. 

29.3 Indien een of meer bepalingen van het contract nietig, onwettig of niet van toepassing worden verklaard, tast dit de geldigheid, wettigheid of toepasselijkheid van de andere bepalingen niet aan, tenzij de nietig, onwettig of niet van toepassing verklaarde bepalingen het voorwerp van het contract raken. LIZY zal dan ijverig en te goeder trouw een geldige bepaling voorstellen ter vervanging van de ongeldige, onwettige of niet afdwingbare bepaling.

30. Bepalingen omtrent elektronische communicatie en handtekening

30.1 Alle communicatie tussen jou en LIZY zal, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, elektronisch plaatsvinden per e-mail. Alle documenten worden ook elektronisch opgeslagen en ondertekend met een elektronische (of gescande) handtekening.

30.2 Deze e-mails, documenten en handtekeningen hebben dezelfde bewijskracht als handgeschreven brieven, documenten en handtekeningen. 

31. Toepasselijke recht en bevoegde rechtbanken

31.1 Deze huurovereenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgische recht. 

31.2 Bij betwistingen van deze huurovereenkomst zijn alleen de rechtbanken van Brussel bevoegd.

32. Wijzigingen aan de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden

32.1 LIZY kan de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te allen tijde wijzigen. Hiervoor brengen we jou via e-mail op de hoogte en dit één maand voordat de wijzigingen van toepassing zijn.

32.2 De gewijzigde voorwaarden zijn van toepassing op de bestaande en nieuwe huurovereenkomsten, tenzij je niet akkoord wenst te gaan met de wijzigingen (zie artikel 30.3).

32.3 Indien je niet akkoord wenst te gaan met de wijzigingen in de Algemene Voorwaarden, volstaat het om LIZY hiervan per kerende e-mail op de hoogte te stellen om de huurovereenkomst te beëindigen op de wijze zoals bepaald in artikel 26.

32.4 Jij als klant erkent en aanvaardt uitdrukkelijk dat LIZY het recht heeft om alle of een deel van haar rechten, voordelen en verplichtingen onder het contract toe te wijzen of over te dragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van jou aan een andere entiteit indien de opvolger uitdrukkelijk en schriftelijk aan alle voorwaarden, bepalingen en verplichtingen van LIZY voldoet. LIZY is volledig vrijgesteld van alle contractuele verplichtingen zodra de overdracht plaatsvindt en dit naar behoren is gecommuniceerd naar jou.

33. Verwerking van de persoonsgegevens (GDPR)

33.1 Uitgebreide informatie over hoe LIZY de verzamelde persoonsgegevens verwerkt, vind je in onze algemene privacyverklaring op onze website. Daar lees je hoe en waarom wij gegevens van onze (kandidaat-)klanten en bestuurders verwerken. 

33.2 Wees er je van bewust dat de verwerking van gegevens kan evolueren onder invloed van verschillende factoren zoals veranderende regelgeving, technische ontwikkelingen en wijzigingen van verwerkingsdoeleinden. Daarom publiceert LIZY geregeld een geactualiseerde versie van haar privacyverklaring op haar website.

33.3 Als je LIZY de persoonsgegevens van derden verstrekt, bevestig je dat je over de noodzakelijke toestemming beschikt om LIZY in staat te stellen deze gegevens te verwerken zoals beschreven in haar privacyverklaring.

34. Contactgegevens

Als je vragen hebt over de huurovereenkomst (inclusief de Algemene Voorwaarden) of opmerkingen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen per e-mail op care@lizy.be. We helpen je graag verder!