Fiscaliteit van bedrijfswagens: alles wat je moet weten

personne conduire LLD

Fiscaliteit voor bedrijfswagens? Verre van eenvoudig, vooral omdat deze materie voortdurend evolueert.

Ben je zko- of kmo-manager, fleet manager, zelfstandige in een onderneming of als natuurlijk persoon? Houd er rekening mee dat de fiscale regels voor bedrijfswagens opnieuw veranderen in 2023.

Maar geen paniek: zoals altijd maakt LIZY je leven gemakkelijker. In dit artikel geven we een overzicht van de fiscaliteit van jouw wagenpark in 2023:

Inhoudstafel

Fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens in 2023

In 2021 heeft de regering een hervorming van de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens doorgevoerd.

Het doel? Een vergroening van het Belgische professionele wagenpark, utilitaire voertuigen niet inbegrepen.

Hoe? Door emissievrije mobiliteit fiscaal te stimuleren.

De eerste veranderingen zullen voelbaar zijn in 2023. Concreet verandert er niets voor wagens die besteld zijn tot 30 juni 2023. Maar vanaf 1 juli 2023 zullen nieuwe bedrijfswagens die niet klimaatneutraal zijn (of het nu gaat om diesel, benzine of plug-in hybrides) onder een steeds minder gunstig belastingregime vallen. En wat met auto's die al in omloop zijn, hoor ik je al zeggen? Daarvoor verandert er niets!

Onthoud dat het de besteldatum van de auto is die telt, niet de datum van ontvangst. Het maakt niet uit of het om leasing of aankoop gaat. Hoe dan ook, bij LIZY zijn de levertijden kort: slechts 3 weken! 💪

Hoe bereken je de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens op brandstof in 2023?

Tot 30 juni 2023

Voor auto’s op brandstof, zowel diesel als benzine, blijft het huidige systeem geldig tot 30 juni 2023. Om het aftrekbaarheidspercentage van een auto te kennen, is de formule:

120% - (0,5% x brandstofcoëfficiënt x gram CO₂/km)

In deze formule is de brandstofcoëfficiënt 1 voor dieselauto's, 0,90 voor auto's op aardgas (CNG) met een vermogen van minder dan 12 fiscale pk en 0,95 voor alle andere auto's met emissies.

Het aftrekpercentage dat met deze formule is berekend kan nooit lager zijn dan 50% en nooit hoger dan 100%. Behalve voor auto's die meer dan 200 g/km uitstoten of waarvan de CO2-uitstoot niet wordt vermeld. De aftrekbaarheid is dan 40%.

Vanaf 1 juli 2023

Auto's op fossiele brandstoffen, zoals diesel en benzine, die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 zijn gekocht, zullen een overgangsmaatregel volgen. Hun fiscale aftrekbaarheid zal vanaf 2025 geleidelijk afnemen. In 2025 zal die maximaal 75% zijn, in 2026 maximaal 50%, in 2027 maximaal 25% en in 2028 0%.

Geen zin om je rekenmachine boven te halen? Gebruik dan onze kant-en-klare calculator om de fiscale aftrekbaarheid te berekenen!

Hoe zit het met de aftrekbaarheid van plug-in hybrides in 2023?

Plug-in hybrides krijgen een aparte behandeling. Ben je van plan om na 1 januari 2023 een nieuwe hybride auto aan te schaffen? Hou er rekening mee dat de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten slechts 50% zal zijn. Die van elektrisch opladen blijft op 100% staan. Het is daarom in je eigen belang om zoveel als kan elektrisch te rijden met jouw hybride!

Het doel? Zo kunnen bestuurders van plug-in voertuigen eraan wennen om elektrisch te rijden in plaats van op brandstof, aangezien beide opties voor hen mogelijk zijn.

Wat verandert er qua fiscale aftrekbaarheid van een elektrische bedrijfswagen in 2023 ?

Tot 2026 is er geen verandering in zicht: auto's die geen broeikasgassen uitstoten (elektrische en waterstofauto's) blijven 100% aftrekbaar. Deze aftrekbaarheid zal dan elk jaar dalen tussen 2026 en 2031, zoals je hieronder ziet, om uit te komen op 67,5%.

● 100% in 2026

● 95% in 2027

● 90% in 2028

● 82,5% in 2029

● 75% in 2030

● 67,5% in 2031

Je hebt het begrepen: de toekomst van bedrijfswagens is 100% elektrisch. In ieder geval als je wilt blijven genieten van de fiscale aftrekbaarheid! Niets belet je om een ​​bedrijfswagen met een verbrandings- of hybride motor te nemen, maar die zal je niet meer kunnen aftrekken van je belastingen zoals voordien.

Hoe zijn autokosten fiscaal aftrekbaar?

Het is simpel: je autokosten zijn aftrekbaar aan hetzelfde percentage als het beroepsmatig gebruik van de auto. Behalve, zoals hierboven vermeld, in het geval van een plug-in hybride die is gekocht of geleased na 1 januari 2023. Daarbij zijn brandstofkosten voor 50% aftrekbaar, terwijl kosten voor elektrisch opladen voor 100% aftrekbaar blijven.

Wat beschouwen we als fiscaal aftrekbare autokosten? Energie (brandstof/opladen), carwash, parkeren, tolgelden, verzekeringen, onderhoud, herstellingen, financieringskosten, etc. Kortom alles wat met het gebruik van de auto te maken heeft. Maar de meeste van deze kosten zijn al inbegrepen in jouw LIZY-leasing! Praktisch, toch?

En aangezien LIZY je het leven echt wil vergemakkelijken, hebben we voor jou een gratis tool gemaakt om de aftrekbaarheid van je auto en je autokosten te berekenen. Graag gedaan!

Fiscale aftrekbaarheid van laadpalen in 2023

De fiscale aftrekbaarheid van 200% op publiek toegankelijke laadpalen die zijn geplaatst door stopt ook op 1 januari 2023. Vanaf dan zullen ze slechts voor 150% fiscaal aftrekbaar zijn en dit tot 31 augustus 2024. 

VAA: het voordeel van alle aard in 2023

V - A - A: 3 kleine lettertjes die voor jouw werknemers (of voor jou als zaakvoerder) een wereld van verschil maken op het gebied van de bedrijfswagenfiscaliteit in2023.

Wat is het VAA?

Het voordeel van alle aard is een voordeel dat je toekent aan een personeelslid (of aan jezelf als bedrijfsleider) en dat ook voor privédoeleinden kan worden aangewend. Het voordeel van alle aard  wordt beschouwd als beroepsinkomen. Iedereen die profiteert van een VAA moet een belasting betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde ervan.

En een bedrijfswagen is zo’n belastbaar voordeel van alle aard!

Hoe bereken je het VAA in 2023?

De waarde van het VAA is afhankelijk van de cataloguswaarde van het voertuig, de leeftijd en de CO2-uitstoot.

In 2023 gaat de VAA omhoog en dat is geen goed nieuws! Vanwaar die stijging? De gemiddelde CO2-uitstoot (als referentie) is gedaald genomen ten opzichte van vorig jaar.

Kijk zelf maar: 82 gram (tegenover 91 in 2022) voor benzine-, LPG- en aardgasauto's en 67 gram (tegenover 75 in 2022) voor dieselauto's.

Sinds 1 januari 2023 is de te hanteren formule voor de berekening van de ATN dus als volgt:

  • VAA = cataloguswaarde x 6/7 x [5,5 + (CO2 auto - 82 of 67) × 0,1]% x ouderdomscoëfficiënt auto
  • Voor elektrische auto's (die geen CO2 uitstoten!) is het tarief automatisch 4%, wat resulteert in:
  • VAA = cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomscoëfficiënt auto

Volg je nog? Wij bieden jou een gratis tool aan om eenvoudig je VAA te berekenen. Het voordeel van alle aard wordt ook duidelijk aangegeven in de beschrijving van alle leasingwagens die op LIZY.be worden aangeboden.

Wat is het minimumbedrag van het VAA in 2023?

In 2023 bedraagt het VAA minimaal 1540 €. Dat komt neer op een verhoging van 10% vergeleken met 2022 (toen was dat nog 1400 €).

De CO2-bijdrage in 2023

Wat is de solidariteitsbijdrage (of CO2-bijdrage)?

Als werkgever moet je voor elke wagen die niet enkel voor strikt professioneel gebruik ter beschikking wordt gesteld van je werknemers, een maandelijkse solidariteitsbijdrage (ook wel CO2-bijdrage genoemd) betalen. De bedrijfswagen die je werknemers privé kunnen gebruiken, maakt er dus deel van uit.

Het bedrag van deze bijdrage is afhankelijk van de CO2-uitstoot en het type brandstof.

Hoe bereken je de solidariteitsbijdrage in 2023?

Deze formule wordt jaarlijks geïndexeerd. Dit jaar is het met 10% gestegen, van 1,3525 naar 1,5046. Sinds 1 januari 2023 is de formule dus:

[(CO2-uitstoot x 9) – 768 (benzine) of 600 (diesel) of 990 (LPG)] / 12 x 1,5046

Als de CO2-uitstoot niet gekend is, tel dan 165 voor een dieselauto en 182 voor een benzineauto.

Voor elektrische wagens ligt de solidariteitsbijdrage vast. Die loopt op tot €31,34 per maand in 2023. En...als je denkt dat je het misschien verkeerd hebt gelezen, ook elektrische voertuigen moeten een CO2-bijdrage betalen. Begrijpe wie begrijpen kan!

Voor nieuwe auto's voorzien van een verbrandingsmotor die na 1 juli 2023 zijn aangekocht of geleased, is een wijziging gepland: een geleidelijke verhoging van de CO2-bijdrage. De basis is nog steeds de bovenstaande formule, maar deze wordt vermenigvuldigd met een coëfficiënt die van jaar tot jaar toeneemt:

Met welke CO2-waarde moet ik rekening houden voor mijn voertuig?

Tot september 2018 werd de NEDC-methode (New European Driving Cycle) gebruikt om de CO2-uitstoot van een nieuwe auto te berekenen. Maar de WLTP-methode (Worldwide Light Vehicles Test Procedure) heeft deze sindsdien vervangen.

Als het gelijksvormigheidsattest één enkele CO2-waarde vermeldt (NEDC 1.0, NEDC 2.0 of WLTP), wordt deze gebruikt voor de berekening. Als er zowel een NEDC 2.0- als een WLTP- CO2-waarde wordt vermeld, ben je vrij om te kiezen welke je voor de berekening gebruikt.

 

TCO : de total cost of ownership in 2023

En hier zijn 3 andere levensbelangrijke letters voor elke fleet manager: TCO.

Wat is de TCO ?

De TCO  of total cost of ownership is de totale eigendomskost van een bedrijfswagen gedurende zijn volledige levensduur. Het omvat alle directe en indirecte kosten die verband houden met het bezit van een bedrijfswagen: onderhoud, verbruik, taksen, verzekeringen, enz.

Het goede nieuws? De meeste van deze kosten zijn al opgenomen in een leasecontract.

Waarom de TCO berekenen?

De TCO is een belangrijke indicator voor elke professional die een bedrijfswagen leaset. Het is namelijk niet omdat de verkoop- of leaseprijs van een voertuig aan de lage kant ligt dat het op lange termijn de goedkoopste keuze zal zijn!

De TCO laat je toe om je wagenpark correct te leasebudget bedrijfswagen. En om bij te sturen als je ziet dat je afwijkt van de budgetschattingen! Het wordt ook gebruikt om simulaties te maken om betere beslissingen te nemen op basis van objectieve criteria. Genoeg om de rendabiliteit van je wagenpark te verzekeren door te kiezen voor de voordeligste mobiliteitsoplossingen!

Hoe bereken je de TCO in 2023 ?

Benieuwd waar je rekening mee moet houden om de TCO van een bedrijfswagen te berekenen? Hier is een klein overzicht:

Je ziet het in deze tabel: de belasting op bedrijfswagens in 2023 heeft een impact op de TCO. Het is dus in jouw belang om hier rekening mee te houden. In principe profiteren milieuvriendelijkere auto's (zoals elektrische wagens) van een gunstiger tarief, wat de TCO positief beïnvloedt.

Nogmaals: LIZY maakt je leven makkelijker. Daarom hebben we een gratis tool gemaakt om de TCO van een bedrijfswagen te berekenen. We staan je zelfs bij als je hulp nodig hebt bij het gebruik ervan!

Zijn de fiscaliteitsregels voor bedrijfswagens in 2023 hetzelfde voor bedrijven en zelfstandigen?

Photo de Karolina Grabowska sur Pexels

Of je nu een kmo, zelfstandige in een vennootschap of zelfstandige natuurlijk persoon bent, de fiscale aftrekbaarheid van je bedrijfswagen is in 2023 vrijwel identiek!

Enerzijds is het aftrekpercentage voor autokosten gelijk. Zelfstandigen (natuurlijk persoon) daarentegen hoeven geen VAA te betalen. Wat betreft de CO2-bijdrage, die moeten alleen bedrijven betalen. Hier vallen dus noch de zelfstandigen (natuurlijk persoon), noch de zelfstandige zaakvoerders onder.

Welke belastingen moet ik betalen voor mijn bedrijfswagen?

Op (bedrijfs)wagens zijn bepaalde regionale en lokale belastingen van toepassing. Dit zijn de belangrijkste:

Belasting op de inverkeersstelling

De Belasting op de Inverkeersstelling (BIV) is een regionale belasting. De berekeningsformule en het bedrag verschillen naargelang je je in Wallonië, Vlaanderen of Brussel bevindt. Er kunnen grote verschillen zijn! Deze BIV hoeft maar één keer betaald te worden, namelijk bij het in het verkeer brengen van een nieuw of tweedehandsvoertuig op de openbare weg.

Kies je voor leasing? In dit geval draagt ​​de leasemaatschappij deze belasting.

Verkeersbelasting

De verkeersbelasting is een regionale belasting (die ook per gewest verschilt: Waals, Vlaams ofBrussels-Hoofdstedelijk Gewest) die je jaarlijks moet betalen als je een voertuig gebruikt. Nogmaals, je hoeft je er geen zorgen om te maken als je jouw bedrijfswagen leaset!

Bewonerskaart

De bewonerskaart is een vorm van lokale belasting die van kracht is in bepaalde gemeenten, met name in steden van een bepaalde grootte. Concreet laat het de inwoners van de betrokken gemeente toe om in een betalende zone of in een blauwe zone te parkeren zonder telkens de parkeerautomaat te moeten betalen of zonder een parkeerschijf te moeten plaatsen.

Ook met een bedrijfswagen kan je die bewonerskaart krijgen. In sommige gemeenten moet je daarvoor betalen, in andere gemeenten is de eerste bewonerskaart gratis. Als de kaart betalend is, zijn deze kosten voor de rekening van de bestuurder.

Fiscaliteit van bedrijfswagens in 2023: conclusie

We waarschuwden je al aan het begin van het artikel: deze materie is nogal complex en evolueert snel. We hopen dat dit kleine overzicht en onze gratis tools je zullen helpen om de fiscaliteit van je wagenpark in 2023 beter te begrijpen.

Neem in ieder geval contact met ons op als je vragen hebt over de fiscaliteit van een van onze leaseauto's. Onze adviseurs beantwoorden ze graag.

Al meer dan 3 000 bedrijven vertrouwen ons ❤️