Total Cost of Ownership (TCO ) uitgelegd in mensentaal | LIZY.be
NL
Terug
blog

TCO: laat je niet leiden door de aankoopprijs alleen

Een auto die op het eerste gezicht de goedkoopste lijkt, kan op het einde van de rit de duurste zijn. Om de juiste keuze te maken, moet je kijken naar het volledige kostenplaatje, inclusief onderhoud, brandstof, fiscale lasten en restwaarde. Maar hoe doe je dat?

Het antwoord bestaat uit drie letters: TCO. Total Cost of Ownership is de benadering die binnen de wereld van het professionele wagenparkbeheer gebruikt wordt om de totale kostprijs van een auto te berekenen. Daarbij wordt met zo veel mogelijk factoren rekening gehouden. 

Naast de aankoopprijs werpen ook de BIV en de verkeersbelasting, de verzekeringen, het onderhoud en de banden en de brandstofkosten veel gewicht in de schaal. Je mag ook de restwaarde niet uit het oog verliezen. Last but not least: ook de fiscale aftrekbaarheid kan de balans helemaal omgooien.

Operationele kostprijs berekenen

Het is niet zo gemakkelijk voor niet-specialisten om de TCO van een auto te berekenen. Er is echter een manier om een goede indicatie te krijgen aan de hand van een offerte voor een operationele leasing oftewel verhuur op lange termijn. Daarin zitten immers alle financiële en operationele kosten vervat.

Niet alleen de financieringskosten (aankoopbedrag minus restwaarde plus interesten), maar ook het onderhoud, de banden, verzekering, taksen en zelfs een brandstofverbruiksprovisie zijn inbegrepen. Dat vormt een mooie basis voor het vervolledigen van de berekening.   

Btw en verworpen uitgaven 

Eigenlijk zou je nog enkele stappen verder moeten gaan. De btw op een personenwagen die voor minstens de helft professioneel gebruikt wordt, kan door btw-plichtigen voor maximaal de helft gerecupereerd worden. In de meeste gevallen gaat het echter om 35%. De operationele kostprijs moet dus vermeerderd worden met 65% van de btw.

Tenzij je voor een elektrische auto of een plug-inhybride met een uitstoot van maximaal 42 g/km gaat, zijn de autokosten bovendien slechts gedeeltelijk aftrekbaar. Het aftrekbaarheidspercentage hangt af van de CO2-uitstoot en het motortype en varieert tussen 40% en 100%. Dat wil zeggen dat de fiscus je zal belasten op het gedeelte dat niet-aftrekbaar is en als ‘verworpen uitgave’ wordt beschouwd. 

Tot slot moeten vennootschappen ook nog rekening houden met de solidariteitsbijdrage bij auto’s voor werknemers (CO2-bijdrage) en bijkomende verworpen uitgaven op basis van het Voordeel van Alle Aard dat van toepassing is op de auto.

Wil jij van een zo laag mogelijke TCO profiteren? Kies dan voor een tweedehands elektrische of plug-inhybride lease-auto van LIZY. Je vindt ons aanbod hier.  

Leasing opnieuw uitgevonden. Snel, goedkoop en all-inclusive.
  • 💰 Meer wagen voor je geld
  • Geen verborgen addertjes
  • ⏱️ Meteen beschikbaar
Onze lease auto's