€ 619
Per maand excl. BTW
72 maanden
MERCEDES-BENZ EQA
EQA 250
Minder CO2-uitstoot, beter voor het milieu en minder belastingen: deze voordelen van elektrische wagens ken je ondertussen.
Maar voor je elektrisch gaat rijden, wil je natuurlijk weten wat zo’n elektrische auto jou precies gaat kosten, en of dat nu meer of minder zal zijn dan een brandstof- of hybride wagen. Zwart op wit en in detail, zonder verrassingen. En dat is alleen maar logisch!
Daarom duiken we met jou even in de details. Zo weet je precies wat te verwachten als je overstapt naar een elektrische wagen!
Duik je mee?
In dit artikel:
We maken er ons allemaal schuldig aan: Als het tijd is om iets nieuws in huis te halen, concentreren we ons op de aankoopprijs.
Die vertelt natuurlijk maar een klein stukje van het verhaal. Als je echt wilt weten hoeveel iets je kost, dan is de total cost of ownership - de TCO dus - veel belangrijker. Zeker als je het over wagens hebt.
Met andere woorden: Wat kost een elektrische wagen je in totaal, van de eerste tot de laatste dag dat deze in jouw bezit is? Daarvoor moet je rekening houden met de aankoopprijs, verzekeringen, verbruik per kilometer, de onderhoudskosten én belastingen.
Hoeveel kost een elektrische auto je dan écht?
We kunnen het al verklappen: De elektrische auto komt steeds voordeliger uit in de vergelijking met een “gewone auto” op diesel of benzine.
Bron : Foto van Negative Space op Pexels
We mogen er ons niet blind op staren, maar we kunnen er ook niet omheen. Een elektrische wagen is in aankoop nog steeds duurder dan een vergelijkbaar model op fossiele brandstof - gemiddeld zo’n 10 000 euro.
Voor een elektrische MINI betaal je bijvoorbeeld zo’n 33 000 euro, terwijl de tegenhanger met verbrandingsmotor net geen 28 000 euro kost. Voor de populaire Tesla Model 3 leg je al snel 60 000 euro op tafel, een vergelijkbare wagen op benzine kost een pak minder.
Bovendien zijn er voorlopig maar weinig kleine elektrische instapmodellen op de markt. Dat maakt het voor autobestuurders met een beperkt budget voorlopig nog knap lastig om over te stappen naar elektrisch rijden.
De kloof tussen brandstofwagens en elektrische wagens begint wel te dichten: het ontwikkelen van wagens op elektriciteit zorgt voor minder onderzoekskosten dan een decennia geleden. Bovendien komen er steeds meer modellen op de markt, en dat betekent meer concurrentie en dus competitievere prijzen. Naar verwachting zal de prijs van elektrische auto’s verder blijven zakken. Voor bepaalde middelgrote wagens zijn de prijzen nu al redelijk aan elkaar gewaagd.
Gaandeweg groeit ook de elektrische tweedehandsmarkt. Dat maakt de aankoop van een elektrische auto steeds interessanter én haalbaarder.
💡 Let wel op als je een tweedehandswagen wilt kopen: de elektrische wagens die de afgelopen tien jaar verschenen, hadden een kleinere actieradius dan de nieuwste wagens op elektriciteit. Best even checken of het model dat jij op het oog hebt, aan je wensen voldoet.
Wil je je elektrische auto na een aantal jaar weer verkopen?
De doorverkoopwaarde van elektrische auto’s is hoog. Volgens een schatting van ING behouden elektrische auto’s na 5 jaar 40 tot 50 procent van hun nieuwwaarde. Voor een benzineauto is dat 35 tot 42,5 procent en voor dieselwagens 27,5 tot 35 procent.
De komende jaren zal het aanbod in tweedehands elektrische auto’s uiteraard stijgen, en zal de doorverkoopwaarde ook wel wat zakken.
Als de hoge aankoopprijs van een elektrische auto een struikelblok voor jou is, dan is leasen wellicht de ideale oplossing! Een AUDI E-tron, een BMW Serie I3 of toch een Tesla, het kan allemaal.
Je maandelijkse kosten zijn hoger, maar je hoeft niet in één keer een groot bedrag te dokken. Mag het toch nog wat goedkoper?
Bij LIZY kan je een tweedehands elektrische auto leasen. Dat kost je weer een pak minder
Bron : Foto van Tomáš Hustoles op Burst
Hoeveel je betaalt voor een laadbeurt, hangt af van de laadpaal die je gebruikt. Thuis laden (of op het werk) is goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Een laadpaal aan huis is daarom het overwegen waard als je de switch maakt naar een elektrische auto. Als je zonnepanelen hebt, is het zelfs een absolute aanrader.
Hoeveel het installeren van die laadpaal kost, is afhankelijk van de huidige elektrische installatie thuis. Reken op zo’n 500 tot 1500 euro. Daarna kan je wel aan het meest voordelige tarief laden, en dat ook nog eens lekker handig aan je eigen deur.
Opladen aan publieke laadpalen kost meer dan een eigen laadpaal thuis of op het werk. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van laadpunt tot laadpunt. Jammer genoeg is er momenteel weinig transparantie over de tarieven van publieke laadpalen. Dat is voorlopig nog even vervelend.
Snellaadpalen op de autostrade kosten bijvoorbeeld aanzienlijk meer dan opladen aan je eigen laadpaal of aan een normaal laadstation. De gemiddelde bestuurder gebruikt echter zelden een snellader.
💡Sommige winkelketens bieden gratis laadmogelijkheden aan op hun parking voor klanten. Handig als je een extra centje wilt besparen!
Zowel de prijs van elektriciteit als die van fossiele brandstoffen verandert voortdurend. Dat hoeven we je uiteraard niet meer te vertellen. De kranten staan er tegenwoordig vol mee.
In absolute cijfers weergeven wat de precieze kostprijs is van een volle tank diesel of benzine, is dus onmogelijk. Wat vandaag klopt, is morgen alweer verleden tijd.
Hetzelfde geldt voor elektrisch laden. Ook dat tarief verandert voortdurend, zelfs bij het thuisladen. Bovendien is de prijs per kilometer natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel je wagen verbruikt.
Toch kost elektrisch rijden per kilometer altijd minder dan rijden met een diesel- of benzinewagen, zelfs als je een zwaardere voet hebt en dus een hoger verbruik! Ook als je niet het goedkoopste elektriciteitstarief hebt of vaak voor snelladen kiest, zijn de brandstofkosten bij een elektrische auto lager.
Volgens recente berekeningen betaal je gemiddeld 0,059 euro per kilometer voor een elektrische auto, voor een diesel zit je momenteel aan zo’n 0,09 euro en benzine kost je gemiddeld 0,12 euro per kilometer. Een verschil dat toch indruk maakt
Een wagen met klassieke verbrandingsmotor heeft om en bij de 200 draaiende onderdelen in de aandrijflijn, bij een elektrische auto zijn dat er zo’n 20. Geen versnellingsbak, geen uitlaat en geen brandstofpomp meer aanwezig.
Het gevolg? Minder slijtage en nauwelijks onderhoudskosten. Dat scheelt: Het onderhoud van een wagen op benzine of diesel ligt 2 tot 4 keer hoger dan dat van een elektrische auto!
Anderzijds verslijten de banden van een elektrische auto iets sneller. Begrijpelijk, want ze dragen toch wat extra gewicht mee.
Het nakijken of vervangen van het accupakket is eigenlijk de grootste kost waar je bij een elektrische auto tegenaan kan lopen. De levensduur van een accu is echter nog behoorlijk lang: de meeste batterijen hebben na 8 jaar nog steeds 70 to 80% capaciteit. Dikwijls zit er bovendien een uitgebreide garantie op de accu, zelfs bij tweedehandsmodellen
Een elektrische auto is dus wel duurder in aankoop, maar je hebt minder kosten als het om onderhoud - en verbruik - gaat.
Elektrisch rijden brengt ook fiscale voordelen met zich mee, zowel voor ondernemers als voor particulieren.
Bron : Foto van The Blowup op Unsplash
We vatten alles even voor je samen:
In vergelijking met auto’s met een klassieke verbrandingsmotor, scoort de elektrische auto dus beter en beter. En dat niet alleen als het om milieuvriendelijkheid gaat, maar ook op financieel vlak!
Ben je, na het lezen van dit artikel, helemaal klaar om jouw elektrische droomwagen te kiezen? Dan hoef je niet ver te zoeken! Wij hebben heel wat mooie elektrische wagens in de aanbieding. Jouw ideale elektrische auto zit er vast ook tussen. Neem gerust een kijkje!
Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?
Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen
Meer weten