€ 579
Per maand excl. BTW
72 maanden
FORD EXPLORER
RWD
Levertijd: 9 weken
Hoeveel kost het nu echt om in een EV te rijden? LIZY legt het allemaal uit: aankoopprijs, TCO, onderhoud, belastingvoordelen en nog veel meer!
Minder CO₂-uitstoot, beter voor het milieu en minder belastingen. Elektrische wagens hebben geen geheimen meer voor jou.
Maar voordat je de traditionele auto op benzine of diesel de rug toe keert, doe je er goed aan jezelf enkele belangrijke vragen te stellen. Kost een elektrische auto minder dan een brandstofauto? Zijn er verborgen kosten? Is een hybride wagen ook voordelig?
Gelukkig staat LIZY je bij om de meest doordachte keuze te maken.
Veel mensen maken dezelfde fout wanneer ze voor een nieuwe aankoop staan: ze kijken niet verder dan de aankoopprijs.
Maar die vertelt natuurlijk maar een klein deel van het verhaal. Als je echt wil weten hoeveel iets kost, dan zijn de totale eigendomskosten of Total Cost of Ownership (TCO) veel belangrijker. Dat geldt des te meer als het over auto’s gaat.
Anders gezegd: hoeveel kost een voertuig je in het totaal, van de eerste tot de laatste dag dat je het in je bezit hebt? Om dat te achterhalen moet je rekening houden met de aankoopprijs van een elektrische auto, de verzekering, de kosten voor het opladen, enz. Ook de onderhoudskosten en belastingen moeten natuurlijk worden opgenomen in de optelsom.
Hoeveel kost een elektrische auto nu echt? Spoiler: hij zal altijd goedkoper zijn dan een 'klassieke auto'.
Bron: Foto door Negative Space op Pexels
Het valt niet te ontkennen: een elektrische auto is nog steeds duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Gemiddeld bedraagt het verschil zo'n € 5.000 à € 10.000. Het populairste model, de Tesla Model 3, is verkrijgbaar vanaf € 40.000. De goedkoopste elektrische wagens situeren zich rond de € 20.000.
Laat ons een populair model nemen om het verschil te illustreren. Een elektrische MINI kost ongeveer € 33.000, terwijl zijn tegenhanger met verbrandingsmotor net geen € 28.000 kost. Kortom, een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor kost gevoelig minder in aankoop.
Bovendien zijn er op dit moment maar enkele kleine elektrische modellen op de markt. Dat maakt het voor bestuurders met een beperkt budget moeilijker om elektrisch te rijden.
De prijskloof tussen volledig elektrische wagens en auto’s op benzine of diesel wordt echter langzaam maar zeker kleiner. Voor de ontwikkeling ervan is minder onderzoek nodig dan tien jaar geleden. Bovendien komen er steeds meer modellen op de markt, wat de concurrentie en dus de prijzen ten goede komt. In de toekomst zouden de prijzen verder moeten dalen.
En langzaam maar zeker begint ook de tweedehandsmarkt zich te ontwikkelen. Zo wordt de aankoop van een elektrische auto steeds meer haalbaar.
💡 Wees echter voorzichtig als je een tweedehands elektrische auto wil kopen: modellen die in de afgelopen tien jaar op de markt zijn gebracht, hebben vaak een veel kleiner rijbereik dan nieuwkomers. Aarzel dus niet om verschillende generaties te vergelijken om zeker te weten dat je aankoop aan je behoeften voldoet.
Wat met de restwaarde van elektrische auto’s na enkele jaren?
De herverkoopwaarde van elektrische auto's is de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. Volgens Autogids is de restwaarde van elektrische voertuigen sinds januari 2023 met 28,8 procentpunt afgenomen. Bovendien blijkt uit een analyse van Gaspedaal.nl dat elektrische auto's gemiddeld 15% minder waardevast zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Deze trend wordt toegeschreven aan een toename van het aanbod van tweedehands elektrische voertuigen en het afbouwen van subsidies en belastingvoordelen, wat heeft geleid tot een afnemende vraag.
Het is duidelijk dat de markt voor tweedehands elektrische auto's in beweging is en dat de restwaarde onder druk staat. Het is verder ook nog niet te voorspellen hoe dit zich in de toekomst gaan ontwikkelen.
Als de hoge aankoopprijs van een elektrische wagen een obstakel vormt, kan leasing de ideale oplossing zijn! Een Audi E-tron, BMW i3 of Tesla, alles is mogelijk.
Je maandelijkse kosten zullen hoger liggen, maar je hoeft geen grote som op tafel te leggen. Daarnaast loop je zelf geen risico door fluctuerende restwaardes. Kan het goedkoper?
Jazeker! Bij LIZY kun je ervoor opteren om een elektrische tweedehandswagen te leasen. Dat beperkt de kosten.
Bron: Foto door Tomáš Hustoles op Burst
De oplaadkosten hangen af van het gebruikte oplaadstation. Thuis (of op het werk) opladen is goedkoper dan bij een openbaar oplaadpunt. We raden dan ook sterk aan om thuis een wallbox te installeren. Heb je zonnepanelen? Dan kun je je elektrische auto erg goedkoop opladen.
De installatiekosten voor een oplaadpunt hangen af van de huidige elektrische installatie van de woning, die geschikt moet zijn om een elektrische auto op te laden. Reken op € 1.500 tot € 2.500. Daarna kun je echter opladen tegen het voordeligste tarief, in alle eenvoud, vlak bij je woning.
Ben je onderweg? Openbaar opladen is natuurlijk duurder. Bij openbare laadpalen kan de prijs per kWh sterk variëren. Helaas is er momenteel weinig transparantie over de tarieven van openbare oplaadpunten. Het is dan ook niet eenvoudig om de kosten te berekenen en dat zal voorlopig niet veranderen.
De kosten van snelladers langs de snelweg liggen veel hoger dan die om thuis of aan een normaal oplaadpunt op te laden. De gemiddelde bestuurder maakt echter zelden gebruik van snelladers.
💡 Sommige winkelketens bieden hun klanten de mogelijkheid om gratis op te laden tijdens het winkelen. Zo kun je soms wel tientallen euro’s besparen.
Net als de prijs voor een volle tank brandstof verandert de prijs van elektriciteit voortdurend. Dat hoeven we je niet te vertellen.
Het is dan ook onmogelijk om de kosten van een volle tank benzine of diesel precies te berekenen. Wat vandaag correct is, is morgen alweer achterhaald. Kiezen tussen benzinemodellen en hybrides is nog moeilijker.
Hetzelfde geldt voor de kosten van elektrische laadbeurten. Ook die tarieven veranderen voortdurend, zelfs wanneer je je wagen thuis oplaadt. De prijs per kilometer hangt natuurlijk ook af van het energieverbruik van je auto.
Toch zal de kilometerkostprijs van een elektrische auto altijd lager zijn dan die van een auto op brandstof, zelfs bij een relatief hoog verbruik. Zelfs als je niet profiteert van het goedkoopste elektriciteitstarief of als je systematisch kiest voor snelladen, blijven de energiekosten lager bij een elektrische auto.
Volgens recente berekeningen kost een elektrische auto je gemiddeld € 0,059 per kilometer. Een dieselauto kost momenteel ongeveer € 0,09 per kilometer, een benzine ongeveer € 0,12 per kilometer. Een verschil dat zwaar kan doorwegen.
Een conventionele auto met verbrandingsmotor heeft ongeveer 200 bewegende onderdelen in de aandrijflijn. Een elektromotor telt er veel minder: slechts een twintigtal. Zo heeft hij geen versnellingsbak, geen uitlaat en geen brandstofpomp. Ook bougies zijn er niet.
Het resultaat? Minder slijtage en vrijwel geen onderhoudskosten. Het is dan ook logisch dat de onderhoudskosten van een benzine- of dieselwagen twee tot vier keer hoger liggen dan die van een elektrische auto.
Anderzijds verslijten de banden van een elektrische auto iets sneller. Dat is logisch, want ze dragen veel extra gewicht met zich mee. Vergeet dus niet om ze geregeld te controleren. Slijtage aan andere gemeenschappelijke onderdelen, zoals remmen, kan variëren maar blijft min of meer gelijk, zelfs met een regeneratief remsysteem.
Maar wat als je de accu van je elektrische auto moet laten onderhouden of laten vervangen? Geen zorgen. Batterijen hebben een lange levensduur. De meeste accu’s halen na acht jaar nog steeds een 70 tot 80 procent van hun oorspronkelijke capaciteit. Bovendien heeft de batterij vaak een verlengde garantie, zelfs voor tweedehandswagens.
Een elektrische auto is dus duurder in aanschaf, maar de onderhoudskosten – en de energiekosten – zijn lager.
Elektrisch rijden biedt belastingvoordelen voor zowel ondernemers als particulieren.
Bron: Foto van The Blowup op Unsplash
Samengevat:
Het prijsverschil tussen elektrische wagens en benzines wordt kleiner. Bovendien wordt het voor nieuwe personenwagens alsmaar voordeliger om een elektrische auto te leasen.
Ben je na het lezen van dit artikel klaar om je elektrische auto te kiezen? Dan hoef je niet ver te zoeken. We hebben heel wat uitstekende elektrische auto's in de aanbieding. Jouw ideale elektrische auto zit daar ongetwijfeld bij. Neem zeker een kijkje!
Onderstaande tabel toont een gedetailleerde vergelijking van de Total Cost of Ownership (TCO) over 5 jaar (100.000 km) tussen een elektrische Volkswagen ID.3 en een benzine-aangedreven Volkswagen Golf.De analyse houdt rekening met aankoopprijs, energieverbruik, onderhoudskosten, verkeersbelasting, restwaarde en fiscale aftrekbaarheid – specifiek vanuit het standpunt van een Vlaams bedrijf.
VW ID.3 (elektrisch) | VW Golf (benzine) | |
---|---|---|
Aankoopprijs nieuw (excl. btw) | €31.400 | €25.600 |
Energie (100.000 km) | €4.000 | €10.800 |
Onderhoud (5 jaar) | €1.500 | €3.000 |
Verkeersbelasting (5 jaar) | €0 | €1.250 |
Restwaarde | – €13.000 | – €10.000 |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% | 50% |
TCO totaal (5 jaar) | €23.900 | €30.650 |
Ook als je overweegt om elektrische te leasen kan het interessant zijn om naar de TCO te kijken, want deze kan ook sterk verschillen van de maandelijkse lease prijs”