Blog

Is een elektrische wagen echt ecologischer dan een auto op fossiele brandstof?

elektrische wagen laden

Zelfstandigen en bedrijven kiezen straks massaal voor de elektrische auto. Wat overtuigt hen? Fiscale voordelen en een kleinere ecologische voetafdruk. 

Je weet waarschijnlijk wel dat een elektrische auto in gebruik geen CO2 uitstoot. Dat wil niet zeggen dat het een emissievrije auto is. Zeker als we rekening houden met de productie van de batterijen en de energie die nodig is voor het opladen...

Kortom, de vraag die zich stelt is: is de elektrische auto echt ecologischer dan de auto met een benzine- of dieselmotor? We zetten één en ander op een rijtje in dit artikel:

• Auto met verbrandingsmotor vs. elektrische wagen: vervuiling tijdens het rijden

• CO2-uitstoot tijdens de productie

• Opwekking van elektriciteit voor het laden

• Levenscyclusanalyse: de elektrische auto is ecologisch

• Opgelet voor valse hybrides

• En de winnaar is...

Auto met verbrandingsmotor vs. elektrische wagen: vervuiling tijdens het rijden 

In het verkeer

Het is je misschien al opgevallen: een elektrische auto heeft geen uitlaat of koppeling. In tegenstelling tot auto’s die op brandstof rijden, vervuilen ze nauwelijks tijdens het rijden. Er worden geen broeikasgassen, fijne deeltjes of schadelijke gassen uitgestoten. En dan hebben we het nog niet eens over geluidsoverlast gehad...

De enige uitstoot van een rijdende elektrische wagen komt van stofdeeltjes die ontstaan tijdens het remmen. Elektrische wagens hebben een regeneratief remsysteem. Hierdoor stoten ze tijdens het remmen minder fijn stof uit dan  een benzine- of dieselauto. Slim!

Onderhoud

Ook op vlak van onderhoud is een elektrische auto ecologischer. Geen riemen, kleppen of bougies die je moet vervangen noch olieverversingen. Zelfs remblokken en -schijven moeten minder vaak vervangen worden. Het enige nadeel: de banden slijten en blijven minder lang goed dan bij een model op fossiele brandstof. Daarom is de elektrische auto in gebruik ecologischer dan de auto op fossiele brandstof. 

CO2-uitstoot tijdens de productie

Om een elektrische motor te produceren is minder materiaal nodig dan voor het assembleren van een verbrandingsmotor. Volgens de Europese ngo Transport & Milieu komt bij de productie van een elektrische auto 11% minder CO2 vrij dan bij een auto op fossiele brandstof (zonder rekening te houden met de batterij). Een groot verschil!

Batterijproductie van elektrische wagens, een gevoelige kwestie

De productie van batterijen is het zwakke punt van de elektromobiliteit. Het produceren van lithium-ionbatterijen kost ongeveer twee keer zoveel energie als het assembleren van een dieselmotor. De ontginning van zeldzame metalen (voornamelijk lithium, kobalt en nikkel) waaruit deze batterijen bestaan, komen uit mijnen van in onder andere China en Congo.

Deze landen zijn niet erg begaan met het milieu en hebben een energiemix die te wensen overlaat. Bij lithiumwinning komt bijvoorbeeld veel CO2 vrij en zijn zeer grote hoeveelheden water nodig.

Guillaume Devauchelle, Innovatiedirecteur van de Franse apparatuurleverancier Valeo, schat dat de productie van een elektrische auto zoals de Renault Zoé ongeveer 6 ton CO2 genereert in vergelijking met 3 ton voor een gelijkaardige traditionele auto zoals de Renault Clio.

Kortom, de ecologische voetafdruk van de productie is deze keer in het voordeel van modellen op brandstof. 

Opwekking van elektriciteit voor het laden

elektrische wagen laden

Bron : Foto van Mike B op Pexels 

We trappen even een open deur in: een elektrisch voertuig heeft elektriciteit nodig om te kunnen rijden. Wat je misschien niet weet, is dat 60% van de elektriciteit in de wereld wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen (gas en steenkool). In veel Europese landen bestaat de energiemix echter voornamelijk uit niet-fossiele energieën (nucleaire, waterkracht-, zonne- en windenergie).

De vervuiling die wordt toegeschreven aan het opladen van elektrische auto's verschilt dus sterk van land tot land. In België stoot een elektrische auto 3 tot 4 keer minder CO2 uit per afgelegde kilometer dan een benzine- of dieselmodel. Ander goed nieuws: als zelfstandige of bedrijf kan je je ecologische voetafdruk nog wat verkleinen door te kiezen voor een 100% groene stroomleverancier!

Kortom, zelfs rekening houdend met elektrisch laden, vervuilt een elektrische wagen minder per kilometer dan een conventioneel voertuig.

Levenscyclusanalyse: de elektrische auto is ecologisch

Om de totale ecologische voetafdruk van een voertuig vast te stellen, moeten we rekening houden met zijn volledige levenscyclus. Interessant detail: een elektrische wagen heeft in principe een langere levensduur dan een klassieke benzine- of dieselwagen, omdat hij veel meer kilometers kan afleggen.

De vijf levensfases van een elektrische wagen

1. Ontginning van de mineralen voor de batterij
2. Productie van het voertuig en de batterij

3. Transport van de elektrische wagen naar het land van gebruik
4. Gebruik en opladen van de auto
5. Einde levensduur en batterijrecyclage (lithium-ionbatterijen zijn steeds beter te recycleren)

Onderzoek wijst uit dat een elektrische wagen groener is

Volgens een studie van de VUB is de elektrische auto over zijn volledige levenscyclus ecologischer dan zijn conventionele tegenhanger. De elektrische wagen zou tot 50% minder vervuilen.

Een andere studie, uitgevoerd door Transport & Environment in 2020, stelt dat in België een elektrische auto gedurende zijn volledige levenscyclus 65% minder CO2 uitstoot dan een model op brandstof. Een opmerkelijk verschil! Zelfs in Polen, een land waar de elektriciteitsproductie veel CO2 uitstoot, blijft de eindafrekening positief: 29% minder uitstoot dan een benzine- of dieselauto.

We kunnen dus concluderen dat een thermische auto gemiddeld tot 3 keer meer CO2 uitstoot dan een elektrische auto in Europa.

elektrische wagen CO2 uitstoot per land

Bron : Transport & Environment, How clean are electric cars?, april 2020

Opgelet met valse hybrides

Heb je de neiging om elektrische auto's en hybride auto’s over een kam te scheren? Pas dan wel op dat je sommige plug-in hybrides niet verwart met elektrische auto's en gewone hybride auto's!

In België moet de CO2-uitstoot van een hybride lager zijn dan 50 g/km en het aantal kWh van de batterij per 100 kg hoger zijn dan 0,45. Hybride auto's die niet aan deze criteria voldoen, worden beschouwd als "valse" hybrides en vervuilen veel meer dan "echte" hybrides en elektrische auto's!

En de winnaar is...

De elektrische auto! De feiten spreken voor zich: een elektrisch model is een pak ecologischer dan een auto op fossiele brandstof. Overweeg je over te stappen op elektrisch rijden? Denk LIZY en bespaar tot 20% op je leasewagen! Ontdek onze all-inclusive elektrische en hybride leasewagens.

Meer artikelen