€ 379
60 maanden
MG ZS EV
Wilt u het wagenpark van uw bedrijf elektrificeren? Nicolas Paris, Managing Director van EDI, een bedrijf dat gespecialiseerd is in oplaadoplossingen, geeft u 5 concrete aanbevelingen om de installatie van elektrische laadpalen te vergemakkelijken en uw rendement te optimaliseren.
"Projecten voor de elektrificatie van een wagenpark kunnen soms onnodige complexiteiten met zich meebrengen", constateert Nicolas Paris. "Kies bijvoorbeeld één leverancier van oplaadoplossingen. Dit vergemakkelijkt aanzienlijk het monitoren van elektriciteitskosten en het gebruik van de laadpalen."
Wees daarnaast niet zuinig met het aantal elektrische laadpalen om bijvoorbeeld het onnodig monopoliseren van middelen binnen het bedrijf met laadplanningen te voorkomen. Als uw intentie is om uiteindelijk een aanzienlijk deel van uw wagenpark elektrisch te maken, installeer dan vanaf het begin meer laadpalen dan nodig is... of zorg op zijn minst voor de bekabeling die later eenvoudig kan worden uitgebreid.
"Er zijn drie grote mogelijkheden om een elektrische auto op te laden", legt Nicolas Paris uit. "Met een laadpaal thuis, een openbare laadpaal of een laadpaal die door het bedrijf ter beschikking wordt gesteld. Deze laatste optie is altijd het goedkoopst voor de werkgever wat betreft de elektriciteitskosten."
"Sensibiliseer daarom regelmatig uw medewerkers over het belang van het opladen van hun auto op de werkplek, als de capaciteit van uw elektriciteitsnetwerk dit toelaat. Op de lange termijn, zal effectieve interne communicatie de beste gedragingen aanmoedigen alsook de goedkoopste en meest praktische laadpalen bevorderen."
De overstap naar elektrisch rijden kan gepaard gaan met de installatie van een laadpaal bij uw medewerkers thuis als vervanging van de tankpas. Niet iedereen zal echter enthousiast reageren op deze nieuwigheid. "Anticipeer met welwillendheid op twijfels en bezwaren vóór het project", adviseert Nicolas Paris.
"Sommige mensen denken bijvoorbeeld dat een laadpaal thuis regelmatig de stoppen zal laten doorslaan. Maar elektrische installaties werken tegenwoordig met 'load balancing': het systeem controleert het maximale vermogen van het elektriciteitsnetwerk en verdeelt de kilowatts in real-time."
"Daarnaast twijfelen anderen om over te stappen van brandstof naar elektrisch vanwege de veronderstelde lange of eindeloze oplaadtijd van de auto. In de meeste gevallen is één nacht meer dan voldoende. Moedig uw medewerkers aan om hun auto op te laden terwijl ze iets anders doen, zodat de gevoelde duur wordt verminderd."
"In het algemeen voorziet human resources de basisinstallatie van de laadpaal bij de medewerker thuis, volgens een bepaald budget", legt Nicolas Paris uit. "Bied hem ook de mogelijkheid om zelf extra opties toe te voegen, zodat de elektrische installatie kan worden aangepast aan de specifieke kenmerken van zijn huis. Deze opties kunnen voor uw rekening zijn of voor rekening van de werknemer."
Een laadpaal is per definitie verbonden aan een woning. De "car policy” moet aangeven of de werkgever de kosten dekt in geval van een mogelijke verhuizing van de medewerker. Op dezelfde manier, moet de contractuele relatie bij ontslag of vertrek van een persoon uit het bedrijf voorzien wat er met de laadpaal gebeurt. Sommige bedrijven passen bijvoorbeeld een afschrijvingsregeling toe op de prijs van de laadpaal op basis van de gebruiksduur, zoals gebruikelijk is voor telefoons. Deze transparantie zal gunstig zijn voor alle betrokken partijen wanneer de situatie zich voordoet.
Ter informatie nog een artikel over de fiscale aftrekbaarheid van oplaadpunten.
Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?
Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen
Meer weten