Meer VAA in 2021? Zo vermijd je een forse stijging | LIZY.be
NL
Terug
blog

Meer VAA in 2021? Zo vermijd je een forse stijging 💸

Het Voordeel van Alle Aard wordt jaarlijks berekend op basis van een referentie-uitstoot die het vlootgemiddelde weerspiegelt. Door de daling van die referentiewaarde gaat het VAA voor 2021 de hoogte in. Hoeveel juist? En hoe kun je de stijging beperken?

Wie een bedrijfsauto heeft en deze mag gebruiken voor privéverplaatsingen, geniet een zogenaamd Voordeel van Alle Aard (ook wel voordeel in natura genoemd). Daar betaal je belastingen op omdat het als een verloning wordt beschouwd.

In de berekening van dat VAA spelen drie elementen mee: de fiscale cataloguswaarde van de auto, de brandstofsoort en de CO2-uitstoot. Die laatste wordt vergeleken met de referentie-uitstoot, telkens per type brandstof. Voor het voorbije jaar (2020) werd die vastgelegd op 91 g/km CO2 voor een diesel (inclusief de plug-inhybrides op diesel) en 111 g/km CO2 voor benzinewagens (inclusief CNG, LPG, hybride en plug-in op benzine). Die waarden dalen vanaf januari 2021 naar respectievelijk 84 g/km en 102 g/km.

Lagere referentiewaarde, hoger VAA

  • Diesel (inclusief plug-indiesels):

[5,5 + ((g CO2 – 84g) x 0,1)] % x fiscale cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt 

  • Benzine (inclusief plug-inbenzine, lpg en cng) :

[5,5 + ((g CO2 – 102g) x 0,1)] % x fiscale cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt 

  • Elektrische auto’s of auto’s op waterstof:

4 % x fiscale cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt 

Het minimumpercentage bedraagt 4%, het maximumpercentage is 18% van de fiscale cataloguswaarde.

Geen impact voor plug-inhybrides en elektrische auto’s

Voor een nieuwe VW Golf benzine 1.5 TSI 130 pk met 108 g CO2 en een fiscale cataloguswaarde van € 28.900 betekent dat een VAA van € 1.510,8 bruto in 2021, terwijl dat met de waarden van 2020 nog € 1.436,5 was. Voor een vergelijkbaar uitgeruste VW Golf diesel 2.0 TDI 150 pk met 102 g CO2 en een fiscale cataloguswaarde van € 32.380 stijgt het VAA tot € 2.025,72 bruto, te vergelijken met € 1.831,48 in 2020. 

De stijging blijft al bij al beperkt. Voor plug-inhybrides of elektrische auto’s verandert er in de meeste gevallen zelfs helemaal niets: voor dit soort auto’s geldt nog steeds het minimumpercentage van 4% van de fiscale cataloguswaarde. 

Wel is het mogelijk dat het minimumbedrag, dat in 2020 werd bepaald op € 1.360 bruto per jaar, zal worden opgetrokken. 

Het voordeel van tweedehandsauto’s

Is er een manier om de stijging van het VAA te beperken? Jazeker: je kunt enerzijds opteren voor een plug-inhybride of een elektrische auto en anderzijds kiezen voor een tweedehandsauto. Er vindt immers een afschrijving van 6% plaats op de fiscale cataloguswaarde van een auto vanaf de dertiende maand te rekenen vanaf de datum van eerste inschrijving.

Overzicht:

  • 0-12 maanden: 100% van de fiscale cataloguswaarde
  • 13-24 maanden: 96%
  • 26-36 maanden: 88%
  • 37-48 maanden: 82%
  • 49-60 maanden: 76%
  • 61 maanden en meer: 70%

Een jonge tweedehandsauto leasen, van een Audi Q5 over een BMW 3 Hybrid tot een Skoda SUV, is bovendien goedkoper dan een nieuwe. Je vindt het aanbod aan Hybrid lease deals en SUV lease deals van LIZY hier

Hulp nodig met je wagenpark?

Het is nu onze #1 missie om fleet managers bij hun werk te ondersteunen en te adviseren. Neem contact met ons op om te profiteren van gratis advies van onze experts. De experts kunnen uw mobiliteitsbudget vaststellen, de NTA of TCO van uw auto’s berekenen en nog veel meer!

Contacteer ons