Een tweedehandswagen voor een kleinere ecologische voetafdruk

Of het nu om budgettaire of milieugerelateerde redenen is, de tweedehandsmarkt kent de laatste jaren een echte heropleving. Denk maar aan Vinted voor kleding, Back Market voor elektronica, 2dehands voor alle andere koopjes...

De automobielsector is geen uitzondering op die regel want een tweedehandswagen is in principe ecologischer. Steeds meer bedrijven doen tegenwoordig een beroep op tweedehandswagens, met name om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Tijd om deze evolutie van dichterbij te bekijken.     

  • Waarom is een occasiewagen milieuvriendelijker?
  • Verbruik en CO2-uitstoot in het verkeer
  • 3 goede redenen waarom jouw bedrijf tweedehands moet gaan
  • LIZY, de oplossing voor jouw tweehandswagens

Waarom is een occasiewagen milieuvriendelijker?

Vervuiling tijdens de productie

car recycling
Bron: Foto van Lenny Kuhne op Unsplash

Een auto stoot CO2 uit tijdens het rijden, maar de ecologische impact beperkt zich daar niet toe. Verre van zelfs. Zoals je weet, genereert elke industriële activiteit vervuiling. Bij het produceren van auto's verbruikt de auto-industrie grote hoeveelheden grondstoffen (staal, aluminium, legeringen, etc.). Autofabrieken hebben ook fossiele brandstoffen nodig om hun auto's te produceren.

Denk je dat het daarbij blijft? Helemaal niet! De autoproductie heeft andere gevolgen voor het milieu waar je misschien niet meteen aan denkt: de ontbossing en het verlies aan biodiversiteit door mijnbouwactiviteiten, de afvalproductie, de verontreiniging van water en bodems, enzovoort.

Enkele jaren geleden toonde een studie van Toyota aan dat, rekening houdend met de volledige levenscyclus van een auto, 28% van de vervuilende uitstoot gebeurt tijdens de productie.

Nog een factor om rekening mee te houden: de ecologische voetafdruk van de productie van een elektrische auto is groter dan die van een klassieke wagen met verbrandingsmotor.

Vervuiling bij de sloop

De recyclage van voertuigen is zeer vervuilend en energie-intensief. Het klopt dat  veel auto-onderdelen gerecycleerd kunnen worden, maar zeker niet allemaal! Kunststofonderdelen dragen bijvoorbeeld bij aan de afvalberg.

Daarnaast worden andere auto's die bij ons het einde van hun levensduur hebben bereikt, geëxporteerd naar onder andere Afrika. Het minste wat we kunnen zeggen is dat recycleren in deze landen niet echt gebruikelijk is... Kortom, deze voertuigen blijven daar vervuilen en eindigen op een autokerkhof. Allesbehalve ideaal dus!

In 2018 schatte de NGO Transport & Environment dat de productie en sloop van een auto 5 ton CO2 genereert. Je leest het goed! Ter compensatie van de uitstoot van de productie van een nieuw, minder vervuilend voertuig (dat bijvoorbeeld 20 g minder CO2 per kilometer uitstoot), zou een voertuig in het verkeer dus ongeveer 250.000 km moeten afleggen. Laten we eerlijk zijn: de meeste auto’s rijden tegenwoordig niet zoveel!

Kortom, door te kiezen voor een tweedehandswagen draag je in ieder geval bij aan het beperken van het productie- en sloopproces van auto's.

Verbruik en CO2- uitstoot in het verkeer 

car CO2 emission
Bron: Foto van Khunkorn Laowisit op Pexels

Een nieuwe auto die net van de band rolt, is uitgerust met de recentste technologieën en is mechanisch up-to-date. Aangezien de regelgeving rond CO2-uitstoot steeds strenger wordt, voldoen nieuwe voertuigen ook aan strengere ecologische normen. Hoe nieuwer een auto, hoe minder CO2 die uitstoot. Tenminste als je gelijkwaardige modellen vergelijkt.

Hetzelfde verhaal zien we als het gaat over brandstofverbruik. Nieuwe auto's presteren over het algemeen beter dan oudere auto's waarvan de mechanica veroudert. Ze verbruiken dus minder, afhankelijk van de categorie van het voertuig en de motor.

In gebruik is een tweedehandswagen dan ook vaak minder milieuvriendelijk dan een nieuwe auto. Maar niet alle occasiewagens zijn 5 of 10 jaar oud! Er bestaan ook bijna nieuwe tweedehandswagens. Ze zijn maar enkele maanden oud en hebben een lage kilometerstand. Dit is het geval bij de auto’s van LIZY.

Een recente tweedehandswagen met een lage kilometerstand heeft een lagere milieubelasting. De uitstoot en het verbruik zijn dan vergelijkbaar met die van een nieuwe auto. QED.

3 goede redenen waarom jouw bedrijf tweedehands moet gaan

Eén ding is zeker: de tweedehandsauto is een interessante piste voor particulieren. Zelfstandigen en bedrijven blijven eerder voorzichtig. Toch zijn er ook voor hen aantrekkelijke voordelen. Hier zijn 3 grote troeven van de tweedehandswagen: 

1. Ecologisch: door te kiezen voor een recente tweedehandsauto, verklein je de ecologische voetafdruk van je wagenpark. Rekening houdende met alle geanalyseerde criteria, blijft een tweedehandswagen effectief duurzamer dan de nieuwe auto.

2. Hogere productklasse: voor dezelfde prijs heb je een auto die uitgerust is met een krachtigere motor. Een meer luxueuze wagen wordt zo sneller toegankelijk. Niet slecht toch?

3. Beperkt budget: door te kiezen voor een tweedehandswagen betaal je automatisch minder dan voor een nieuwe wagen. Je verlicht je budget voor bedrijfswagens.

Benieuwd welke andere initiatieven je kan opzetten voor een nóg duurzamer beleid? Lees dan zeker dit artikel van Officient.io: "Duurzame mobiliteit: 6 wegen naar doordacht woon-werkverkeer" voor meer inspiratie.

LIZY, de oplossing voor jouw tweedehandswagens

Is het zover? Ben je overtuigd? Je maakt je toch zorgen over onverwachte kosten bij de aankoop van een tweedehandswagen? LIZY biedt de ideale oplossing: het leasen van recente tweedehandswagens. We selecteren voor jou zorgvuldig tweedehandswagens van topkwaliteit, met een beperkt aantal kilometers op de teller.

Jij neemt geen enkel risico. Alles is inbegrepen in de maandelijkse huur (een all-informule, zoals voor vakanties): verzekeringen, belastingen, pechverhelping, onderhoud, herstellingen en bandenwissels. Je profiteert dus van een ecologischere tweedehandswagen, zonder onaangename verrassingen!

Onze handige tools helpen je op weg

Bereken het VAA

Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?

Meer weten

Car Policy voorbeeld

Op zoek naar een car policy? Download hier een gratis voorbeeld!

Meer weten

Bereken de TCO van je wagenpark

Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen

Meer weten