€ 579
Per maand excl. BTW
72 maanden
KIA EV6
Air 325
Levertijd: 9 weken
Op Belgische wegen zie je steeds vaker elektrische auto’s uit China. Maar wat zijn de beste Chinese elektrische auto’s? Zijn ze echt zoveel goedkoper? En zo ja, kunnen ze kwalitatief concurreren met andere merken?
LIZY zocht het voor je uit.
Europese autofabrikanten houden de groei van Chinese merken nauwlettend in de gaten. Ze lijken scherp geprijsd en goed uitgerust, maar is er echt sprake van een opmars? De inschrijvingscijfers geven een gemengd beeld.
Volgens Febiac, de Belgische autofederatie, werden in 2024 exact 448.277 voertuigen geregistreerd. Daarvan waren iets meer dan 11.000 auto’s van Chinese makelij, goed voor een marktaandeel van 2,4%.
In het segment van volledig elektrische auto’s ligt dat aandeel echter hoger. Van de 127.922 ingeschreven elektrische auto’s in 2024 kwam 6% van Chinese merken.
De grootste Chinese speler in België is MG. In 2024 stond het merk op de 24e plaats in de algemene ranglijst met 4.249 verkochte voertuigen. De tweede grootste fabrikant, BYD, registreerde 2.498 auto’s en stond op plaats 27. Polestar, eigendom van het Chinese Geely maar gerund vanuit Zweden, noteerde 2.394 inschrijvingen.
Andere aanwezige merken zijn Smart, Lotus, Lynk & Co en Xpeng, die elk enkele honderden voertuigen verkochten. Daarnaast zijn ook Forthing, Nio, Aiways, Zeekr, BAIC en Leapmotor in België actief, zij het op kleinere schaal.
Wanneer wordt gekeken naar het land van productie, dan verandert het beeld. De meeste bestaande merken (inclusief Tesla en Volkswagen) produceren namelijk ook veel in China.
Automerk | In China opgericht | >50% Chinees eigendom | Hoofdkantoor in China | Productie in China voor Europese markt |
---|---|---|---|---|
Aiways | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
BYD | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
NIO | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
Omoda | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
Zeekr | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
MG | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Smart | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Lynk & Co | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Polestar | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Volvo | 🇨🇳 | |||
Audi | 🇨🇳 | |||
BMW | 🇨🇳 | |||
Volkswagen | 🇨🇳 | |||
Tesla | 🇨🇳 | |||
Citroën | 🇨🇳 | |||
Dacia | 🇨🇳 | |||
DS Automobiles | 🇨🇳 | |||
Ford | 🇨🇳 | |||
Honda | 🇨🇳 | |||
Mercedes-Benz | 🇨🇳 | |||
MINI | 🇨🇳 | |||
Mitsubishi | 🇨🇳 | |||
Nissan | 🇨🇳 | |||
Peugeot | 🇨🇳 | |||
Renault | 🇨🇳 | |||
Toyota | 🇨🇳 | |||
Cupra, Fiat, Hyundai, Iveco, Jaguar, Jeep, Kia, Land Rover, Mazda, Opel, Porsche, SEAT, Škoda, Suzuki hebben geen activiteiten in China voor de Europese markt |
Hier is geen eenduidig antwoord op. Chinese merken staan bekend om hun rijke uitrusting, moderne aandrijftechnologie en sterke veiligheidsnormen.
Volgens testverslagen uit de vakpers scoren BYD en Xpeng doorgaans uitstekend. Ook Smart en Polestar worden geprezen om hun kwaliteit. Door hun Europese invloeden weten deze merken goed in te spelen op de wensen van de Europese consument.
Betrouwbaarheid is lastig te beoordelen, omdat veel modellen nog vrij nieuw zijn in Europa. Toch hebben Chinese fabrikanten al jaren ervaring met elektrische voertuigen. Zo beschikken ze over vergelijkbare expertise als Zuid-Koreaanse, Amerikaanse en Europese concurrenten.
Over het algemeen hebben elektrische auto’s minder last van mechanische defecten. Ze zijn daardoor ook een uitstekende keuze als tweedehands leaseauto. Bovendien bieden de meeste Chinese merken in Europa een garantie van vijf jaar. De service en het onderhoud worden verzorgd door erkende dealers, zodat je geen concessies hoeft te doen op service.
De meest betaalbare Chinese elektrische auto in 2025 is de Leapmotor T03. Deze compacte stadsauto is een directe concurrent van de Dacia Spring. Hoewel beide modellen qua afmetingen vergelijkbaar zijn, biedt de T03 een grotere actieradius.
Met een WLTP-bereik van 265 kilometer rijdt de Leapmotor verder dan de Dacia Spring, die stopt bij 225 kilometer rijbereik. Een aantrekkelijk aanbod voor wie een betaalbare elektrische auto zoekt.
De Leapmotor T03 is in België verkrijgbaar voor minder dan €20.000. Aan de andere kant van het prijsspectrum staat de Lotus Eletre R, met een instapprijs van €154.090. Lotus, ooit een Brits merk, is nu in handen van Geely en produceert deze luxe SUV in China.
Wil je geen grote som ineens uitgeven? Middels een zakelijke lease spreid je de kosten over 3, 4 of 5 jaar. Je betaalt een vast maandbedrag en krijgt onderhoud, banden, belastingen en verzekering inclusief.
Met een leasecontract bij LIZY geniet je van extra voordeel: onze elektrische auto’s zijn jonge tweedehands auto's. Daardoor zijn ze rijk uitgerust, maar beschikbaar tegen een scherpe prijs.
Bij LIZY zijn vooral SUV’s en cross-overs uit China in trek. In 2024 waren de meest gevraagde Chinese lease auto’s:
Dit sluit aan bij de populairste volledig elektrische modellen op de Europese markt.
Ontdek nu ons aanbod elektrische leasewagens!