Waarom het tekort aan microchips de levertijd van jouw nieuwe wagen vertraagt

Door het wereldwijde tekort aan microprocessoren lopen de levertijden van auto's op. De autoproductielijn vertraagt, het aantal auto's op de markt daalt met 15% en de leveringstermijnen verdubbelen.

Men kan zich dus afvragen wat het verband is tussen het ontbreken van microchips en een zo verschillende sector als de auto-industrie. Wat veroorzaakte deze crisis? Wat is de impact? Wat kan ik er aan doen?

Ontdek alle antwoorden in dit artikel:

- Waarom het tekort aan microprocessoren gevolgen heeft voor de automobielsector

- Eén tekort met meerdere oorzaken

- Een automobielsector die lijdt onder een gebrek aan microprocessoren

- Een crisis waar we voorlopig niet aan ontsnappen

- Tweedehands leasing als oplossing voor vertragingen in de levering

Let’s go !

Waarom het tekort aan microchips gevolgen heeft voor de automobielsector

Front seat of a Seat car

Vandaag is technologie niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook een auto is vandaag een computer die toevallig ook nog eens kan rijden. Het is dan ook niet ongewoon om in nieuwe auto's meer dan 100 microprocessoren te vinden. Deze zijn onder meer nodig voor digitale displays, informatiesystemen en de camera's die je helpen parkeren.

Men kan zich dus gemakkelijk het probleem voorstellen als de autofabrikanten niet meer aan voldoende microprocessoren zouden kunnen komen. Welnu, dit is exact wat er nu gebeurt.

Eén tekort met meerdere oorzaken

Zelfs zonder COVI9-crisis hebben de producenten van dergelijke halfgeleiders moeite hebben om aan de vraag te voldoen. Deze computerchips worden namelijk uitsluitend vervaardigd in zeer specifieke fabrieken die onder meer de totale afwezigheid van stof en statische elektriciteit garanderen. Er zijn dus maar een beperkt aantal fabrieken die deze microchips kunnen vervaardigen.

Dit werd nog verergerd door een reeks gebeurtenissen die de fabricage van microprocessoren heeft vertraagd.

COVID-19

Het is geen verrassing dat de gezondheidscrisis ook een belangrijke een rol heeft gespeeld in dit tekort. Als gevolg van de inperking daalde de autoverkoop, waardoor de autofabrikanten hun bestellingen van microchips bij de fabrikanten verminderden. De microchips fabrieken zelf moesten bovendien ook een pauze inlassen vanwege de pandemie.

Tegelijkertijd ging iedereen plots van thuis werken. Dit leidde tot twee belangrijke fenomenen: een stijging van de vraag naar telewerkapparatuur en een explosieve stijging van de vraag naar videogameconsoles met de release van de PlayStation 5 en de Xbox Series S/X. Als gevolg daarvan hebben technologiebedrijven zich gretig gestort op de microchips die de autosector heeft achtergelaten.

Vanaf het derde kwartaal van 2020 begon de autoverkoop echter weer sneller te stijgen dan verwacht. Maar bij de weinige chipfabrieken die er al zijn stonden de autoreuzen achteraan de rij. Bovendien kan het opnieuw opstarten van de productie van bepaalde types microprocessoren tot zes maanden duren. Dit betekende het begin van grote vertragingen in de gehele autoproductieketen.

Twee externe rampen

Terwijl de situatie al ingewikkeld was, werd ze nog erger. In februari 2021 werd Texas getroffen door een van de zwaarste stormen uit zijn geschiedenis, waardoor de stroom op grote schaal uitviel. De microprocessorfabrieken van Texas werden stilgelegd en het duurde verscheidene maanden om weer op normale capaciteit te komen. Als je weet dat 12% van de halfgeleiderproductie in de wereld afkomstig is uit de VS kan je begrijpen dat de impact hiervan tot bij ons voelbaar is. Het gevolg was dat kopers zich haasten om nog meer chips te kopen, waardoor de productie in Texas 12 maanden op voorhand volgeboekt was.

Maar dat is niet alles.

Alsof dat nog niet genoeg was, vloog in maart 2021 een grote Japanse halfgeleiderfabriek in brand. Deze tragedie beschadigde 17 van zijn productiemachines, waardoor de fabriek verscheidene maanden niet kon werken.

Wat twee op zichzelf staande incidenten leken, had grote gevolgen voor de toch al gehavende wereldwijde chipmarkt. Deze gebeurtenissen hebben bijgedragen tot het reeds dalende aanbod van microprocessoren, en daarmee tot de enorme vertragingen bij de levering van voertuigen in de automobielsector.

De autosector lijdt door het tekort aan microchips

Parking lot

Het resultaat is duidelijk: de automobielsector is hard getroffen door deze crisis in de levering van microprocessoren. De reuzen van de industrie worden geconfronteerd met enorme verliezen. Geen enkel merk lijkt immuun te zijn.

Als gevolg daarvan daalt het aantal nieuwe voertuigen dat op de markt wordt gebracht. Er is een daling van 15% tussen het aantal inschrijvingen van nieuwe Franse auto's in augustus 2021 ten opzichte van augustus 2020. Dit terwijl augustus 2020 al een daling van 20% kende. De Boston Consulting Group (BCG) schatte onlangs dat er in 2021 tussen de 7 en 9 miljoen wagens verloren zullen gaan, wat neerkomt op 10 tot 12% van de wereldwijde productie!

Auto levertijden verdubbelen

Door al deze gebeurtenissen worden de productielijnen voor voertuigen vertraagd, soms zodanig dat de leveringstijd wordt verdubbeld.

Zo is bijvoorbeeld de levertijd van een Renault Clio van twee maanden naar vier maanden gegaan. De levering van de Renault Arkana kan tot zes maanden duren.

Omdat fabrikanten nu afhankelijk zijn van fabrikanten van microprocessoren, kan elke extra optie op je nieuwe auto bovendien de levertijd verlengen. Terwijl een Peugeot 2008 met een digitaal dashboard al drie maanden te laat is, zal het toevoegen van het Focal audiosysteem aan de Peugeot 508 GT of GT Pack nog eens twee maanden op zich laten wachten. De levertijd van de Peugeot 5008 is van drie naar acht maanden gegaan.

En dit zijn geen uitzonderingen.

Wees geduldig wanneer je een Dacia Sandero bestelt, want je zal nu ongeveer negen maanden moeten wachten voordat je hem in huis hebt. De wachttijd voor een Audi Q3 Sportback is opgelopen van vijf tot negen maanden. De nieuwe elektrische Fiat 500 breekt alle records met een extra vertraging van zes maanden, waardoor de wachttijd in totaal tien maanden bedraagt.Wees geduldig wanneer je een Dacia Sandero bestelt, want je zal nu ongeveer negen maanden moeten wachten voordat je hem in huis hebt. De wachttijd voor een Audi Q3 Sportback is opgelopen van vijf tot negen maanden. De nieuwe elektrische Fiat 500 breekt alle records met een extra vertraging van zes maanden, waardoor de wachttijd in totaal tien maanden bedraagt.

Een crisis waar we voorlopig niet uit zullen komen

Het is ongeveer een jaar geleden dat het tekort aan microprocessoren aan het licht kwam, maar we zijn er nog steeds niet uit. De achterstand is zo groot geworden dat een halfgeleiderfabrikant heeft toegegeven dat een order die vandaag door een autofabrikant wordt geplaatst, pas over 40 (!) weken kan worden uitgevoerd.

De chipmarkt lijdt onder chronische onderinvestering, en het einde is nog niet in zicht. Hoewel de fabrieken momenteel reeds op 100% van hun capaciteit draaien, zou het 18 tot 24 maanden duren vooraleer een nieuwe fabriek operationeel wordt. Extra fabrieken bouwen is op korte termijn dus geen oplossing - we gaan dit even moeten uitzweten.

Tweedehands leasing als oplossing voor vertragingen in de levering

Helaas zijn er weinig oplossingen voor deze exorbitante levertijden.

Ten eerste, indien je reeds een bestelling voor een auto hebt geplaatst, moet je normaal gezien het contract kunnen opzeggen zodra de verwachte leveringstermijn is verstreken. Gezien het uitzonderlijke karakter van de gezondheidscrisis die tot dit tekort aan fiches heeft geleid, is het echter onwaarschijnlijk dat men dit jou kosteloos zal toestaan.

Ten tweede kan je kiezen voor een vooraf geconfigureerde auto of een auto die wordt tentoongesteld bij de dealer. Eenvoudigere of minder opties hebben het voordeel van kortere levertijden, maar zullen je dwingen concessies te doen.

Je kan natuurlijk ook steeds een vervangwagen nemen terwijl je wacht op je bestelling. Maar vaak zal je deze niet ter beschikking krijgen van de dealer. Je zou er dus zelf een moeten huren, wat al snel duur kan uitvallen.

Ten slotte is leasing een mogelijkheid om te voorkomen dat een concessie moet worden gedaan. Geen langer levertijden meer, met LIZY ontvang je je auto binnen 3 weken na ondertekening van het contract! Omdat wij met stock- of jonge tweedehands auto's werken, zijn we een stuk goedkoper dan een vergelijkbare nieuwe wagen.

Onze handige tools helpen je op weg

Bereken het VAA

Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?

Meer weten

Car Policy voorbeeld

Op zoek naar een car policy? Download hier een gratis voorbeeld!

Meer weten

Bereken de TCO van je wagenpark

Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen

Meer weten