€ 1.159
Per maand excl. BTW
72 maanden
AUDI E-TRON GT RS
De nieuwe regels voor bedrijfswagens zijn er.
Er wordt flink aan de fiscale aftrekbaarheid gesleuteld.
Ben je even de weg kwijt? Begrijpelijk, met al die verschillende data en percentages.
Geen zorgen, wij zochten het voor je uit.
Ontdek welke regels er vanaf 1 januari 2022 gelden, en waar je je de volgende jaren nog aan mag verwachten.
Lees verder en rol met je wagenpark zorgeloos de toekomst tegemoet.
De vergroening van de bedrijfsmobiliteit; Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) zette er vorig jaar stevig zijn tanden in.
Niet verwonderlijk als je weet dat meer dan de helft van de verkochte nieuwe wagens in België bedrijfswagens zijn.
Door de aankoop van nieuwe bedrijfswagens die broeikasgassen uitstoten te ontmoedigen, hoopt de minister aan de steeds strengere Europese normen te kunnen voldoen.
In de lente van vorig jaar kwam er, na het gebruikelijke getouwtrek, uiteindelijk een wetsvoorstel. Een dat ook de Kamer in november 2021 goedkeurde.
Wat is er nu precies beslist? Met welke concrete regels moet jij vanaf 1 januari rekening houden?
Eerst en vooral: de bedrijfswagen verdwijnt voorlopig niet. De federale regering kiest er wel voor om via de bedrijfswagens extra vaart te zetten achter de vergroening van het Belgische wagenpark.
Vanaf 2026 zijn daarom enkel elektrische wagens (en waterstofauto’s) nog fiscaal aftrekbaar.
Bron: Foto van Markus Winkler op Unsplash
💡Een kleine opmerking. De hieronder vermelde maatregelen gelden niet voor je volledige wagenpark, maar enkel voor personenwagens.
Auto’s, bestelbusjes en andere voertuigen gebruikt voor ‘vracht’ vallen dus niet onder dit nieuwe stelsel van fiscale aftrekbaarheid. Ook motorfietsen ontsnappen aan deze fiscale dans.
Moeten alle bedrijfswagens nu reeds elektrisch zijn?
Nee, hoor. Zo’n vaart loopt het niet meteen.
Minister van Financiën Vincent van Peteghem (CD&V) ontwierp met de regering een plan dat in verschillende fases wordt uitgerold. Zo bouwt men de fiscale aftrekbaarheid geleidelijk af.
Momenteel verandert er nog even niets. Voor alle bestaande contracten blijft de huidige fiscale aftrekbaarheid gelden
Ook voor nieuwe bedrijfswagens die je nog gaat kopen vóór juli 2023, blijven de huidige fiscale voordelen behouden - en dat zowel voor elektrische voertuigen, hybride voertuigen alsook voertuigen met een diesel- of benzinemotor.
❗Verslik je wel niet in het voordeel alle aard. Door de berekening met de nieuwe referentiewaarden voor CO2-uitstoot, betaal je dit jaar waarschijnlijk meer dan vorig jaar.
We stippen ook nog even het mobiliteitsbudget aan, want dat is aanzienlijk vereenvoudigd voor de werknemer. In het kort: meer toegelaten vervoersmiddelen en geen wachttijden meer
Dat moet het mobiliteitsbudget makkelijker inzetbaar maken voor werknemers die bijvoorbeeld te voet, met de step of met het openbaar vervoer komen.
Voor de fiscale aftrekbaarheid van auto’s op fossiele brandstof gekocht tussen juli 2023 en december 2025 komt er een overgangsregeling.
Voor hybride wagens die je in deze periode aanschaft, is slechts 50% van de fossiele brandstof-kosten fiscaal aftrekbaar. Dat moet de keuze voor elektrisch rijden aanmoedigen.
In 2025 zal de aftrekbaarheid van deze wagens maximum 75% zijn.
De fiscale aftrek voor alle auto’s die geen broeikasgassen uitstoten - dus ook minibusjes en wagens voor dubbel gebruik - bedraagt in 2026 nog steeds 100%.
Dat blijft niet duren, want Minister van Financiën Vincent van Peteghem en zijn collega’s willen niet nog meer files op de Belgische wegen veroorzaken.
Dus wordt het fiscale voordeel op elektrische auto’s vanaf 1 januari 2027 ook weer afgebouwd. In de volgende jaren zullen elektrische voertuigen aftrekbaar zijn tegen
Voor voertuigen op fossiele brandstof gelden op dat moment de volgende percentages van aftrekbaarheid:
Bron: Foto van Obi Onyeador op Unsplash
2026, dat is niet morgen.
Je hoeft je volledige wagenpark dus niet ineens holder-de-bolder-als-de-bliksem te gaan vergroenen.
Je hebt tijd om na te denken over welk mobiliteit en welk belastingstelsel voor je het beste zijn. Je kunt de tijd nemen om al jouw bedrijfsauto's goed te bekijken voordat je een beslissing neemt.
Als werkgever heb je tijd en ruimte om met je werknemers te overleggen.
De investering in nieuwe elektrische auto’s en bijhorende laadpalen kan je tijdig plannen.
Maar…
De aftrekbaarheid van voertuigen op fossiele brandstof daalt sterk. De verhoogde kostenaftrek voor een elektrische wagen - en laadpaal - is nog van kracht.
Dit is, zeker voor jou als ondernemer, misschien wel hét moment om een elektrische bedrijfswagen te overwegen.
🚗 Als kopen een brug te ver is, dan is elektrisch leasen misschien wel de ideale oplossing voor jou. Kies je voor een tweedehands lease, dan krijg je bovendien nog meer wagen voor je geld.
Lang was het beperkte bereik van elektrische wagens een groot struikelblok. Tegenwoordig kan een standaard elektrische auto makkelijk 400 km overbruggen zonder stop aan de laadpaal. Meer dan genoeg voor het meeste woon-werkverkeer, dus.
België zal nog een forse inhaalbeweging moeten maken, maar het aantal laadpalen in de openbare ruimte zal sterk toenemen in de nabije toekomst.
Dat maakt een elektrische wagen ook meteen wat aanlokkelijker. Zeker voor een werknemer - of werkgever - die thuis niet over een eigen parkeerplaats beschikt.
De tijd dat je voor elektrische bedrijfswagens enkel tussen 2 bijna identieke modellen kon kiezen, is gelukkig voorbij.
Autoconstructeurs zetten steeds meer in op voertuigen die op elektriciteit rijden. De markt groeit exponentieel. Ook een elektrische wagen aangepast aan jouw noden en voorkeuren is dus steeds makkelijker te vinden
Bron: EDI
Thuis een laadpaal plaatsen om je elektrische bedrijfswagen op te laden, bijvoorbeeld EDI laadpalen ? Wij bevelen het aan!
In 2022 krijgen particulieren nog een belastingvermindering van 45% voor het plaatsen van een ‘slimme’ laadpaal die op groene stroom draait. In 2023 zakt dit naar 30%, en in 2024 naar 15%.
Het bedrag waarop je die belastingvermindering kan krijgen, is wel beperkt tot 1500 euro per belastingplichtige en per laadpaal.
Ook ondernemingen genieten nog steeds van een verhoogde kostenaftrek als ze laadpalen plaatsen. Tot eind 2022 geldt nog een aftrekpercentage van 200%. Vanaf 1 januari 2023 tot eind augustus 2024 is dit 150%.
Je laadinfrastructuur moet wel minstens een deel van de dag publiekelijk toegankelijk zijn.
De laadpalen mogen dus niet enkel door werknemers gebruikt kunnen worden. Ook buurtbewoners moeten de laadpalen, bijvoorbeeld ‘s nachts en uiteraard tegen betaling, kunnen gebruiken.
Op dit moment is een elektrische wagen nog duurder in aankoop dan eentje op fossiele brandstof.
Maar niet voor lang!
De sector voorspelt een kantelpunt in 2025. Dan zal je voor elektrische auto’s en auto’s op benzine of diesel even diep in de buidel moeten tasten.
❗Maar staar je zeker niet blind op het aankoopbedrag. Wat een bedrijfswagen je gaat kosten over zijn gehele levensduur - dát is veel belangrijker.
En die TCO - total cost of ownership - ligt volgens onderzoek in België nu vaak al lager bij elektrische wagens.
Zeker als je de aankoopprijs ook nog eens drukt door tweedehands te kopen of leasen.
Maar euh… hoe zit het met de TCO van jouw (toekomstige) bedrijfswagens? Dat bereken je makkelijk zelf met onze handige berekeningstool. Graag gedaan!
"Dit wordt een hefboom om ons volledige wagenpark te vergroenen", vertelde minister Van Peteghem aan Radio 1
Het lijkt er wel op, want veel kmo’s streven naar een volledig elektrisch wagenpark tegen 2026.
Als het op belasting, TCO en duurzaamheid aankomt, is elektrische mobiliteit nu al behoorlijk aantrekkelijk.
Vanaf 2026 zorgt de beperkte fiscale aftrekbaarheid van auto’s op fossiele brandstof dat de keuze voor elektrisch steeds vanzelfsprekender wordt.
Wellicht begint het bij jou ondertussen dus ook te kriebelen om elektrisch te gaan rijden.
Blader dan zeker eens door onze catalogus. Je nieuwe duurzame bolide wacht!
Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?
Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen
Meer weten