Alles wat je moet weten over elektrische auto's opladen

Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto? Waar kun je dat doen? Hoe je elektrische auto opladen? Wat is de voordeligste optie en wat zijn de mogelijke voordelen voor werknemers? Dit zijn allicht de vragen die je je stelt als je een elektrisch voertuig wil aanschaffen.

In dit artikel bieden we je een gedetailleerde analyse. Ontdek 6 mogelijke laadoplossingen en andere essentiële informatie die je absoluut moet weten!

Waar je elektrische auto opladen?

1. Stopcontacten thuis: niet zo'n slim idee

Als we aan elektriciteit denken, denken we aan stekkers en stopcontacten. Maar kun je je auto echt thuis opladen op deze manier? Als je kijkt naar de stekker aan het einde van de kabel van je auto, kun je zien dat het theoretisch mogelijk is. Maar het is niet aan te bevelen!

Het opladen zal niet alleen erg traag verlopen, het is ook veel minder veilig dan bij een speciaal laadpunt. Wel bestaan er versterkte stopcontacten om het risico op oververhitting te verminderen. Maar dan nog mag je geen haast hebben en moet je rekening houden met een flinke elektriciteitsrekening!

Idealiter maak je gebruik van laadpunten die speciaal voor dit doel zijn ontworpen en veel betere prestaties leveren dan een huishoudstopcontact.

2. Wallboxes en oplaadpunten voor thuis

 Thuislaadpunten zijn erg praktisch: je laadt de batterij van je voertuig volledig op zonder dat je er omkijken naar hebt. Of je nu slaapt of ontspant, je kunt snel en veilig laden!

Wat je nog moet weten? Installeer je het laadpunt vóór 31 augustus 2024, dan geniet je van een belastingvermindering van 15% op de investeringskosten. De bovengrens daarvan ligt op €1.750 voor een gewone paal of wallbox en €8.000 voor een bidirectioneel exemplaar.

3. Openbare of semi-openbare oplaadpunten

Je vindt steeds meer laadstations op parkeerplaatsen van supermarkten, langs snelwegen en in de stad. Hiermee kun je buitenshuis opladen, wat absoluut essentieel is voor lange reizen of als je batterij onverwacht leeg raakt onderweg.

Een deel van deze stations beschikt over snellaadpunten, zodat je in ongeveer een half uur je batterij kunt bijvullen tot 80%. Voor je het weet, ben je weer klaar om je reis verder te zetten.

4. Laadpalen op het werk

Zoals je ongetwijfeld weet, zijn bedrijfswagens vanaf 2026 alleen nog aftrekbaar als ze voor 100% op elektriciteit rijden. De overgang naar duurzame mobiliteit komt nu echt in een versnelling terecht en om bedrijven aan te moedigen om over te schakelen op elektrische leasing, heeft de overheid een aantal subsidies geïntroduceerd, met name wat bedrijfslaadpunten betreft.

Hierdoor kun je genieten van een kostenaftrek van 150% voor installaties die voor 31 augustus 2024 opgeleverd worden en publiek toegankelijk zijn.

Onze elektrische lease auto’s

5. Zonnepanelen, een stap in de richting van zelfvoorziening

Je moet er wel wat voor investeren, maar er bestaat een erg interessante oplossing die zichzelf terugverdient. In een tijd waarin de elektriciteitskosten stijgen, is het opwekken van je eigen elektriciteit een uitstekende manier om je voertuig op te laden zonder volledig afhankelijk te zijn van je energieleverancier.

Dat kan uiteraard aan de hand van zonnepanelen op je huis (als je in een zonnig gebied woont waar de werking rendabel genoeg is ☀️), waarmee je je eigen energie opwekt. Wil je geen panelen op je dak? In dat geval kun je overwegen om een carport met zonnepanelen te laten installeren.

En als je meer stroom produceert dan wat je auto nodig heeft, kun je de restant natuurlijk aanwenden om je huishouden te doen draaien. Niet alleen is het een duurzame manier om elektriciteit op te wekken, het helpt je ook om je maandelijkse energierekening te verlagen!

6. Inductieladen, een veelbelovende technologie

Nee, niet alleen telefoons en koptelefoons kunnen functioneren zonder kabel. Dankzij inductie mag je je laadkabels opbergen: plaats je voertuig gewoon op een plaat en de accu laadt op. Geweldig toch!

Maar voorlopig is het nog theorie, geen praktijk. Dat geldt ook voor inductieladen terwijl je blijft rijden dankzij een in het wegdek ingewerkt laadsysteem. De Stellantis-groep is er alvast mee aan het testen geslagen, op het Arena Del Futuro-circuit. De elektrische Fiat 500 van dienst kan probleemloos rondjes draaien aan een hoog tempo zonder te moeten stoppen - sterker nog: de stroom in zijn accu wordt niet verbruikt.

Kan zo'n idee op grote schaal worden geïmplementeerd? We houden het in de gaten...

Hoe een elektrische auto opladen?

Je auto opladen aan een gewoon stopcontact is niet aan te bevelen, maar wel eenvoudig. Sluit je auto aan, wacht tot hij vol is, en klaar!

Als je daarentegen voor een laadpunt kiest, heb je meestal een laadpas of een applicatie nodig om het systeem te ontgrendelen.

Het kan ook interessant zijn om een abonnement af te sluiten als je vaak publiek laadt. Zo kun je de kosten drukken. Let bij de keuze van de laadpaal ook op het type plug. Hoewel de type 2-plug het courantst is in Europa, zijn er toch uitzonderingen.

Ook het laadvermogen heeft een grote invloed op de prijs die je betaalt.

Sluit de kabel aan, monitor het opladen en als je klaar bent: ontkoppelen en weer weg!

Wanneer moet je een elektrische auto opladen?

Er zijn veel vragen over hoe vaak een elektrische auto moet worden opgeladen. Om te beginnen is er geen verplichting of contra-indicatie om de auto elke dag in te pluggen! Het hangt allemaal af van de capaciteit van je batterij. Als je een actieradius van 50 kilometer hebt en elke dag 35 kilometer rijdt, heb je geen andere keuze dan je auto op te laden telkens je terugkomt van je werk. Dat is wat de meeste plug-in hybride rijders doen.

Als je een lithium-ionbatterij hebt, moet je er bovendien rekening mee houden dat je deze niet aan te hoge temperaturen blootstelt. Dit kan de accu immers beschadigen. Het verdient aanbeveling om regelmatig te laden. Dit voorkomt dat de batterij te vaak boven de 80% komt of helemaal leeg raakt.

Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?

De oplaadtijd voor een elektrische auto varieert afhankelijk van de gekozen oplossing. Op een versterkt stopcontact thuis duurt het voor een volledig elektrische auto met een gemiddelde batterij ongeveer twaalf uur om volledig op te laden. Kies je voor een snellaadpunt langs de snelweg, dan kun je je batterij in de meeste gevallen in slechts 20 minuten opladen tot 80%. Dit geldt met name voor laadpunten met een gelijkstroomvermogen. Al met al heb je gemiddeld een uur nodig om 100% lading te bereiken.

De parkeerplaats bij je favoriete supermarkt biedt een tijd- en kostenbesparend alternatief voor deze twee oplossingen. Afhankelijk van de kracht van het systeem kan dit tussen de 1 en 8 uur duren.

Natuurlijk hangt de duur af van verschillende factoren, zoals de staat van de batterij wanneer je je voertuig aansluit en het vermogen van de gekozen laadpaal. Het is belangrijk om je te realiseren dat van 10% naar 40% veel sneller gaat dan van 70% naar 100%, zelfs als de benodigde hoeveelheid energie hetzelfde is!

Hoeveel kost het om een elektrische auto op te laden in België?

Gezien de stijgende energiekosten stel je je misschien (terecht) de vraag of een elektrische auto echt goedkoper is dan een auto met verbrandingsmotor. Om deze vraag te beantwoorden, moet je weten dat de prijs van een laadbeurt erg kan variëren en van een aantal factoren afhangt. Bijvoorbeeld :

  • de oplaadlocatie, die openbaar, semi-openbaar of privé kan zijn;
  • de laadsnelheid, waarbij geldt dat je meer betaalt naarmate het laadvermogen toeneemt;
  • het elektriciteitstarief, uiteraard ;
  • de prijzen die gehanteerd worden door de CPO (Charge Point Operator) en MSC (Mobility Service Provider).

Over het algemeen moet je rekenen op een prijs tussen de €3 en €15 voor 100 km rijbereik. De goedkoopste oplossing is thuis of op het werk laden, de duurste een snellaadbeurt langs de snelweg. Je betaalt immers voor de locatie en voor de aangeboden laadsnelheid. Maar hoe dan ook, als je niet enkel maar snellaadt, is het altijd goedkoper om elektrisch te rijden dan op benzine of diesel. ⚡

Bovendien... is het ook fiscaal aantrekkelijker voor bedrijven en beter voor de planeet!

Laten we het voorbeeld nemen van een Volkswagen ID.3, die gemiddeld 16 kWh/100 km verbruikt. Omdat een kilowattuur begin 2024 in België gemiddeld zo’n € 0,35 kostte, zou dit neerkomen op € 5,6 per 100 km. Stel nu dat je een Polo hebt die 6 liter benzine verbruikt per 100 km. Gerekend met een literprijs van €1,70; kost die auto je € 10,20 aan brandstof, bijna dubbel zoveel als wat je zou hebben betaald voor je ID.3.

Als je veel rijdt, kan het verschil snel oplopen!

Dus of je nu een elektrische auto of een plug-inhybride hebt, je moet oplaadpunten kiezen die zowel voordelig als praktisch zijn. Hoewel werknemers de voorkeur geven aan thuis opladen, zijn laadpalen op het werk eveneens populair. Ben je als professional benieuwd naar de fiscale regels rond het opladen van elektrische auto’s? Neem dan snel contact op met onze experts: ze helpen je graag verder.

Maak een afspraak

Onze handige tools helpen je op weg

Bereken het VAA

Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?

Meer weten

Car Policy voorbeeld

Op zoek naar een car policy? Download hier een gratis voorbeeld!

Meer weten

Bereken de TCO van je wagenpark

Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen

Meer weten