Hoe je bonus-malus berekenen bij leasing?

📚 Alles wat je moet weten over je Bonus-malus

Je hebt vast al gehoord van de term bonus-malus in de context van autoverzekeringen. Maar wat is het juist, hoe werkt het bij leasing, en hoe verschilt het van een schadeattest? Hier vind je het antwoord op al je vragenJe hebt vast al gehoord van de term bonus-malus in de context van autoverzekeringen. Maar wat is het juist, hoe werkt het bij leasing, en hoe verschilt het van een schadeattest? Hier vind je het antwoord op al je vragen

Bonus-malus betekent letterlijk goed-slecht. Dat is meteen een accurate beschrijving van wat je bonus-malus graad betekent: het is een berekening van in welke mate je goed en verantwoordelijk rijdt, tegenover hoe vaak je door onoplettendheid of onverantwoord rijgedrag ongevallen veroorzaakt.

De resulterende rekensom heeft een grote invloed op de premie die je betaalt voor je autoverzekering.

Het bonus-malussysteem bestaat sinds de jaren zeventig en is tegenwoordig niet meer verplicht. Verschillende verzekeraars gebruiken nu verschillende systemen om je rijgedrag te beoordelen: sommigen baseren zich nog steeds op een bonus-malus, anderen gebruiken een schadeattest.

In beide gevallen dient het systeem als een meetinstrument voor de verzekeraar, waarmee hij het risico inschat dat je in de toekomst ongevallen zult veroorzaken (waarvoor hij in zijn beurs zal moeten tasten).

⚖️ Hoe wordt de bonus-malus berekend?

Het principe is simpel: hoe meer ongevallen je veroorzaakt, hoe hoger je bonus-malus, hoe duurder je verzekering. Omgekeerd zal je bonus-malus en dus ook je premie dalen naargelang je meer jaren rijdt zonder ongelukken waarbij jij in fout was.

In de praktijk kunnen verschillende verzekeraars op licht verschillende manieren rekenen. In de meest gebruikte vorm begin je normaal met een bonus-malusgraad van 11, of 14 wanneer het gaat om een wagen voor professioneel gebruik. Per jaar dat je rijdt zonder ongelukken gaat er 1 punt af van je graad; veroorzaak je een ongeval, dan komen er 5 punten bij.

Als beginnend chauffeur met graad 11 of 14 betaal je normaal de volle prijs van de verzekeringspremie. Is je graad 0 of zelfs lager (bij sommige verzekeraars kun je tot -4 gaan), dan betaal je zowat 50% minder.

Gaat je graad de lucht in (22 is het maximum), dan kan het zijn dat je rekening tweemaal zo hoog ligt als de basisprijs. Voorzichtig rijden loont dus!

📝 Wat is dan een schadeattest?

Sommige verzekeraars zijn van het bonus-malussysteem afgestapt en werken in de plaats daarvan met een schadeattest. In plaats van een ingewikkelde rekensom die je hele carrière als bestuurder bekijkt, bevat dit document een geschiedenis van ongevallen die je de laatste vijf jaar veroorzaakte. Waren dat er veel, dan zal je premie ongetwijfeld duurder uitkomen dan bij een blanco schadeattest.

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe autoverzekeraar, kan het dus lonen om, naargelang je schadehistoriek, een verzekeraar te kiezen die met een schadeattest werkt in plaats van een bonus-malus.

Onze handige tools helpen je op weg

Bereken het VAA

Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?

Meer weten

Car Policy voorbeeld

Op zoek naar een car policy? Download hier een gratis voorbeeld!

Meer weten

Bereken de TCO van je wagenpark

Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen

Meer weten